donderdag 26 juni 2014

Je bent er bij aanwezig, terwijl je leest: 'Manzanilla' van Ellen G.


Manzanilla

Auteur: Ellen G. (Ellen Gerretzen)
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 384 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Vrijdag, 2014
ISBN: 978 94 60012 55 6

Ook als Ebook verkrijgbaar

Samenvatting:
(zoals op de achterflap)

Andalucía, Sanlúcar de Barrameda. Een welstellend Duits echtpaar met Russische connecties wordt verdacht van drugshandel. De baas van de Policía Nacional blijkt bevriend met hen, het vermoeden bestaat dat hij betrokken is. Delicaat dus. Daarom roept Javier, baas van de Guardia Civil -in het geniep- Wolfgangs hulp in. Die spreekt immers Spaans en Duits en kan als zogenaamd vakantieganger ongestoord rondsnuffelen.

De Duitsers blijken contacten te hebben met een familie die een eeuwenoude Manzanillabodega bezit maar het onderling niet eens raakt over de te varen koers. Politiebaas Gordillo is hier kind aan huis. Bovendien verdwijnt een kleuter uit dezelfde familie tijdens de drukte op de Feria, het jaarlijkse Manzanillafeest waar vrouwen in kleurrijke jurken de sevillanas dansen. Dat ook dit kind niet snel teruggevonden wordt, zorgt voor paniek in de bloedhitte.
Een verdacht overlijden in die familie brengt Wolfgang met de hulp van Julia op een spoor: wat hebben de keldermeester en de bodegazoon gemeen?

Wat ik er van vond:

Eerder las ik van Ellen Gerretzen 'Verdorven'. Ze had er toen meteen een fan bij!

Ook nu weer heb ik genoten van de beeldende manier van schrijven van deze auteur. Zoals ze bijvoorbeeld de klank van een stem beschrijft: 'Iwan sprak met diepe sjshklanken en vette l'en'.
Ik hoor het gewoon. Geweldig!!
De karakters zijn heel goed uitgewerkt. Je weet over wie je aan het lezen bent.
Onze hoofdpersoon is nu voornamelijk op zoek in Spanje, na het voorspel in Berlijn. Gedurende het hele verhaal komt zijn bijnaam 'nomade' helemaal tot recht. Zijn hart ligt niet op één enkele plaats in deze wereld. Hij neemt de lezer mee (of laat een van zijn vrienden de reis maken) naar België en Nederland om weer terug te keren in Spanje.
Omdat ik zelf niet zoveel weet over de diverse Spaanse streken en heel nieuwsgierig gemaakt ben door de auteur, heb ik er van genoten om op te zoeken waar het verhaal zich afspeelt.

Extremadura en Andalucia:



Wolfgang speelt het met hulp van zijn vrienden klaar om de waarheid boven water te krijgen. Er is meer aan de hand dan op het eerste gezicht te zien is!
Onder het lezen hou je hier en daar je hart vast voor de hoofdpersoon en zijn geliefde Julia. Ze wagen hun levens en steken zich in een waar wespennest.

De verhaallijnen komen perfect samen op het eind. Dat is zo ontzettend knap gedaan. Tijdens het hele verhaal hou je je adem in. Pas op het eind kun je gerust uitademen. Opgelucht!

Het gedicht van Wilhelm Müller, 'Der Wegweiser' wordt duidelijk naarmate je aan het lezen bent. Wolfgang is hier heel erg mee bezig in het verhaal, dat blijkt vooral op het einde.

Ook over Siegfried was ik niet helemaal gerust. Heeft hij er meer mee te maken en wat is hij nog van plan?
Er worden plannen gemaakt door de hoofdpersonen, waar ik bij wil zijn als ze ten uitvoer gebracht worden.

In een volgend boek!

Geweldig goed geschreven. Een prachtige thriller.
Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren *****


Over de auteur:
De Nederlandse Ellen G. woont en schrijft afwisselend in Amsterdam, Berlijn en Spanje, haar favoriete locaties.

Kijk op haar website voor meer informatie over haar werk.

Ellen was ook zo lief om een aantal van mijn vragen aan haar te beantwoorden. De vragen en de antwoorden lees je hier! Even lezen, het is heerlijk om zoveel openheid te ontvangen.

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via de webwinkels:

Caldiz:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.