vrijdag 13 april 2018

Ik las: 'Volg mij', geschreven door Arie de Ruiter

Bijbel als inspiratie voor het geloof


Volg mij

Boekgegevens
Titel: Volg mij
Auteur: Arie de Ruiter
Genre: spiritualiteit, geloof
Uitgave: paperback, 76 pagina’s
Uitgever: Scholten Uitgeverij, november 2017
ISBN: 978 90 79859 81 8
NUR: 707 

Je kunt – als je er open voor staat – achter deze wereld de maker zien. Over God, die ons leven gemaakt heeft, lees je in de Bijbel. Het is een van de belangrijkste boeken ter wereld. De Bijbel is het heilige boek van de christenen. Misschien heb je je altijd al afgevraagd waar die christenen nou in geloven.

Misschien is je interesse gewekt, omdat je mensen in je vriendenkring hebt, die naar een kerk gaan. Of je bent verliefd geworden op die gelovige kanjer van je. In al die gevallen kan dit boekje je een eindje op weg helpen. Op een toegankelijke wijze wordt uit de doeken gedaan waar de Bijbel over gaat. En wat mensen geloven die de Bijbel lezen. Welke consequenties heeft geloven voor christenen in hun dagelijks leven?

‘Volg mij’ is een mooi doorkijkje in de Bijbel, met name geschreven voor jongeren, die wat meer willen weten over de Bijbel en geloven.
(bron: achterflap)

Mijn mening:
Arie de Ruiter vroeg me dit boekje te lezen. Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid informatie die de auteur in Volg mij heeft gegeven en hoe hij er door een prettige schrijfwijze voor gezorgd heeft dat het toch een toegankelijk boekje is gebleven, zonder teveel moeilijke woorden.

Het oorsprongsverhaal wordt onder de loep genomen en o.a. ook de omschrijving van God in de Bijbel wordt nader bekeken. 
Wist je dat de titel ‘Messias’ oorspronkelijk alleen voor priesters of koningen bestemd was, maar hiermee later ook een algemene heilbrenger werd aangeduid?
Wat ik heel bijzonder vond was de verklaring voor de aanwezigheid van de os en de ezel in de kerststal zoals wij die kennen en wat het woord  ‘schorremorrie’ daar mee te maken heeft!
Hoewel het stukje Bijbelse geschiedenis een vogelvlucht betreft door 1800 jaar had ik daar graag meer jaartallen gezien, bijvoorbeeld het jaar 597 voor Christus waarin de nieuwe koning Joachim, zijn hofhouding en het grootste deel van de Joodse elite naar Babyloniƫ gedeporteerd werden door de toenmalige overheerser de Babylonische koning Nebukadnezar II.

De persoonlijke mening van de auteur heeft vanzelfsprekend grote invloed op de samenstelling van het boekje.
Volg mij is een mooie start voor verder onderzoek als je interesse hebt in de Bijbel en geloven. Een stukje onduidelijkheid hieromtrent verdwijnt door de informatie en uitleg van de auteur.
Ik heb het boek graag gelezen.  


De auteur:
(foto: Linkedin)

Arie de Ruiter werd in 1953 geboren in Giessen - Nieuwkerk, een dorp in de Alblasserwaard dat inmiddels in andere gemeenten is opgegaan.
Hij was het zevende kind in een gezin dat uiteindelijk elf kinderen zou tellen.
Na de lagere school ging hij naar de Mulo, die hij met een Mulo-b diploma afrondde.

In zijn jonge jaren kenmerkte hij zich als een avontuurlijke en reislustige jongeman. Zo woonde en werkte hij enige tijd in een kibboetz in IsraĆ«l, liftte van kust tot kust Canada over, en nam hij deel aan een overland-expeditie naar het hart van Afrika. Tussendoor had hij diverse - voornamelijk administratieve – baantjes.

Lees meer over Arie de Ruiter op zijn website.
Eerder las ik van hem De getrouwde monnik. Lees hier mijn recensie.

Volg mij koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank aan Scholten Uitgeverij voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.