woensdag 25 april 2018

Ik las: 'Als ik doodga voor ik opsta', geschreven door Emily Koch

Hoe vind je je eigen moordenaar?


Als ik doodga voor ik opsta

Boekgegevens: 
Titel: Als ik doodga voor ik opsta
Auteur: Emily Koch
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 320 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Prometheus, 20 februari 2018
ISBN: 978 90 44633 19 1
ISBN: 978 90 44633 20 7 (Ebook)
Originele titel: If I Die Before I Wake
Vertaald door: Sjaak de Jong

Iedereen denkt dat Alex in coma ligt en nooit meer wakker zal worden. Maar hij hoort alles wat er rondom zijn ziekenhuisbed wordt gezegd. Hij hoort dat er op zijn vriendin wordt ingepraat – ze moet hem vergeten en verder leven. Hij hoort zijn familieleden opperen dat een milde dood misschien het beste is. En dan hoort hij dat zijn noodlottige ongeluk misschien helemaal geen ongeluk was.

Alex duikt in zijn herinneringen en pijnigt zijn hersenen om te ontdekken wie de moordaanslag heeft gepleegd. Vanuit de gevangenis van zijn eigen lichaam moet hij het antwoord vinden voordat zijn behandeling wordt stopgezet, en voordat er nieuwe slachtoffers vallen. Want Alex is niet het enige doelwit…

Na het lezen van bovenstaande woorden op de achterflap werd mijn nieuwsgierigheid nog vergroot. Nooit eerder las ik een verhaal dat bijna uitsluitend bestaat uit gedachten en wensen van iemand die in coma ligt, maar die wel alles hoort en soms ook ziet wat er om hem heen gebeurt. 

Alex ligt al anderhalf jaar in een coma, er zit geen vooruitgang in en het lijkt er inmiddels op dat het misschien toch beter is om afscheid te nemen van hun geliefde, broer, zoon en klimpartner. 
Terwijl rond zijn bed de voors en tegens besproken worden, probeert hij contact te krijgen met de mensen van wie hij houdt en rond zijn bed staan. Waarom kan die pink nu niet even bewegen, het lijkt zo gemakkelijk? De wanhoop slaat soms toe bij Alex, terwijl hij een andere keer nog hoopt dat de andere zijn gedachten misschien kan lezen… tegen beter weten in.

Beklemmend en claustrofobisch zijn de woorden die deze thriller goed beschrijven. 
Alex zit gevangen in zijn lichaam zonder mogelijkheden om te communiceren op welke manier dan ook.
Terwijl hij alles wat hij hoort helemaal alleen moet verwerken komt daar ook nog eens de vraag bij of iemand het op zijn leven gemunt heeft. Alex probeert in zijn herinneringen naar antwoorden te zoeken.

Alex gaat in zijn geheugen terug naar de tijd dat zijn moeder overleed; hij had daar een aandeel in. Dat aandeel was groter dan zijn zus had gewild. Zijn vader schijnt het te begrijpen, maar Alex kan het nu niet meer aan hem vragen.
Tien jaar eerder verdronk een zevenjarig meisje uit de streek in een zwembad. Wat was het aandeel van Alex hierin? Zoveel vragen...

De manier waarop de verpleging soms omgaat met Alex is werkelijk hartverscheurend; de patiƫnt lijkt meer op een lappenpop dan een mens.
Uit metingen blijkt dat hij niets voelt, terwijl dat wel het geval is!

Koch schrijft lekker korte hoofdstukken, heel toegankelijk zonder moeilijke woorden. Op deze manier heeft het verhaal de kans heel dichtbij te komen en wordt daardoor niet als alleen fantasie maar meer als realiteit gezien.

Het overweldigende gevoel van onmacht en onzekerheid is door Emily Koch op een indrukwekkende wijze neergezet. 
Als lezer voelde ik me heel erg betrokken bij Alex, niet in het minst omdat het hele verhaal in de ik-vorm geschreven is. 
De eenzaamheid van Alex is werkelijk voelbaar.

‘Als ik doodga voor ik opsta’ is een knap debuut en ik hoop in de toekomst nog meer boeken van Emily Koch te kunnen lezen.



De auteur: 
(photo: credits Barbara Evripidou)

Emily Koch werkte jarenlang als journalist in Bristol, maar stopte met haar baan om een mastergraad in Creative Writing te halen aan Bath Spa University. Als ik doodga voor ik opsta is haar debuut.

Als ik doodga voor ik opsta koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank aan Uitgeverij Prometheus voor het lees-exemplaar

2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook genoten van dit boek. Moest er even inkomen, maar daarna kon ik deze niet meer weg leggen tot deze uit was

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.