zaterdag 24 maart 2018

Ik las: 'In de Mokumse jaren'. Deze memoir werd geschreven door Patrizia Filia. Ik ben onder de indruk.



In de Mokumse jaren 

Boekgegevens
Titel: In de Mokumse jaren
Auteur: Patrizia Filia
Genre: literaire non-fictie, memoir
Uitgave: paperback, 304 pagina's
Uitgever: Stichting de LuiaardVrouwe, november 2016
Foto-omslag: Elena Bosio, 1981
ISBN: 978 90 82623 20 8
NUR: 320 

Begin jaren tachtig van de vorige eeuw. 
Niet lang na hun ontmoeting in Turijn reist de danseres Patrizia Filia met de mimespeler en theatermaker Will Spoor naar Amsterdam om daar samen te gaan wonen en werken.

Drieëndertig jaar na dato blikt ze terug op die tijd. De vele mensen die ze ontmoet in binnen- en buitenland, zowel in de theaterwereld als daarbuiten, blijken een nog grotere invloed te hebben gehad op haar ontwikkeling dan gedacht.
Gravend in haar herinneringen komt het verleden terug, alsof de tijd stil is blijven staan.

Samen met haar grote nieuwsgierigheid en brede interesse maakt haar memoir In de Mokumse jaren tot een reis door de geschiedenis.

Mijn leeservaring:
Ik heb enorm kunnen genieten van deze reis door de geschiedenis. 
Let wel: denk niet dat je een snelle trip maakt door het leven van Patrizia Filia; neem de tijd om alles goed tot je door te laten dringen en Google zo nu en dan om dan nog meer van deze memoir te kunnen genieten. 
Ik deed dat en was onder de indruk van hetgeen beschreven wordt in ‘In de Mokumse jaren’. 

De cover sprak me al meteen aan. Een mooi stel om naar te kijken. Patrizia en Will samen tegen deze achtergrond ademen de sfeer uit van deze kunstenaars en hun leven; een sfeer die je ook in het boek zult proeven.

Ik vond het leuk om tijdens het lezen zoveel te herkennen in deze memoir.
Niet wat betreft de gebeurtenissen, maar vooral wat betreft het soms vanzelfsprekend nemen van mensen die we tegen komen tijdens ons leven, de plaatsen die we bezoeken of die we onze woonplaats mogen noemen.
Ook ik denk soms: ‘waar ken ik hem of haar eigenlijk van?’, zonder daar verder op in te gaan en dat is iets wat ik eigenlijk wel zou moeten doen.
Ook nog even nadenken over de plaatsen waar ik kwam; over waarom ik daar kwam en met wie. Niet er alleen maar aan denken omdat het toen mooi weer was. Wie heb ik ontmoet?

De schriftelijke correspondentie, de mailwisselingen van Patrizia en de dagboeken hebben haar geholpen in haar terugkeer naar het verleden. Will was de hoofdpersoon, maar ook anderen werden niet vergeten.
‘Ik zei dat ik van hem hield en hij zei dat hij dat wist. Meer hebben we niet gezegd.’

Ik heb ‘In de Mokumse jaren’ heel graag gelezen en kan het iedereen aanraden.
Deze memoir leerde me meer over mensen, plaatsen en culturen. Het heeft mijn leven op poëtische wijze verrijkt.


De auteur:
(foto: Allesandro Vermeulen)

Patrizia Filia, geboren in 1953 in Savoië, Frankrijk uit Sardijnse ouders is theatermaakster, schrijfster en dichteres. Begin jaren zestig van de vorige eeuw verhuisde ze naar Turijn, waar ze hedendaagse dans studeerde. Ze maakte choreografieën, speelde straattheater en in een film. In 1982 vertrok ze naar Amsterdam waar ze haar eigen theaterstijl verder ontwikkelde.

Ze verhuist in 1988 naar Dordrecht.
Patrizia is eveneens artistiek leider van Stichting de LuiaardVrouwe. Deze stichting werd door haar opgericht in 1989. Vanaf 1989 combineerde ze het regisseren met het schrijven van theaterteksten en theaterbewerkingen. 
Haar theaterwerk was behalve in Nederland ook al te zien in Italië, België, Duitsland, Engeland, Hongarije, Griekenland, Verenigde Staten, Turkije en Frankrijk.

In 1996 publiceerde ze de monoloog Medea, in 2013 de dichtbundel De schaduw van het park, in 2015 de dialoog Sapfo, een dichteres van Lesbos en de dichtbundel Kop leeg.

In de Mokumse jaren koopt u bij uw lokale boekhandel of bij
BookSpot (ECI)

Met dank aan Stichting de LuiaardVrouwe voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.