dinsdag 13 maart 2018

Ik las: 'Het huis vol', geschreven door Anita Terpstra

Een geschiedenis van het naoorlogse grote gezin


Het huis vol

Boekgegevens
Titel: Het huis vol
Auteur: Anita Terpstra
Genre: literaire non-fictie algemeen
Uitgave: paperback, 288 pagina’s
Uitgever: Hollands Diep, 25 januari 2018
ISBN: 978 90 48842 53 7
ISBN: 978 90 48842 54 4 (Ebook)
NUR: 320

'In 2015 kregen vrouwen gemiddeld 1.66 kinderen. Honderd jaar eerder waren dat er nog 4.45. Echtparen die rond 1870 trouwden, kregen gemiddeld zelfs 8 kinderen.'

Haar leven lang is Anita al gefascineerd door de jeugd van haar ouders, die beiden opgroeiden in een groot naoorlogs gezin. Haar moeder was een van veertien en haar vader een van zeven kinderen. Hoe was het om op te groeien in zo'n groot gezin? Was het gezellig om zoveel broers en zussen te hebben of kwamen ze aandacht tekort? Hoe werden alle monden gevoed en kinderen gekleed, hoe werd de orde bewaakt, wie nam welke rol op zich en hoe ging het er op school aan toe? En hoe werd het huishouden gerund zonder elektrische apparaten? Maar vooral: hoe heeft hun plek in dat grote gezin de levens van Anita's vader, moeder, ooms en tantes beïnvloed?

Het huis vol is het indrukwekkende verhaal van het grote gezin in naoorlogs Nederland en is rijkelijk voorzien van historische beelden en anekdotes over het leven toen.
(bron: achterflap)

Mijn mening:
Veel van hetgeen ik las was voor mij herkenbaar. Mijn ouders trouwden en besloten in het ouderlijk huis van mijn moeder te gaan wonen omdat mijn oma hulpbehoevend was en er nog een aantal kinderen thuis woonden.
Daarom groeiden mijn twee zussen en ikzelf op in een groot gezin. Niet direct ons eigen gezin maar zo voelde het wel.
Ook ik heb vele verhalen gehoord over ‘vroeger’ en ben nog steeds dankbaar dat ik ze heb mogen aanhoren. Nu waarder ik dat nog meer dan in de tijd dat ik jonger was.

Ondanks dat dit feiten, interviews en vertellingen zijn uit het noorden van Nederland en ikzelf uit het zuiden kom, lijkt het op thuis komen!
Goed dat zowel de familie Borger als de familie Terpstra zo uitgebreid aan het woord kan komen met voor elk kind een eigen hoofdstuk, begeleid door anekdotes, onbetaalbare foto’s en feiten die steeds in een ander lettertype gedrukt zijn.

Het geheel is een aansporing voor iedereen om zoveel mogelijk te gaan navragen over het verleden; hoe het er aan toeging bij ouders en grootouders en vooral waarom dat zo was. Als je niet wilt vragen zul je het nooit te weten komen; soms wil men er ook niet over vertellen. Maar ben je bewust van het feit dat een tijd zal aanbreken waarin er niemand meer over is om het aan te vragen.

Anita Terpstra heeft een prettige schrijfstijl waardoor het boek lekker leest. Wat ik las voelde aan als natuurlijk, eerlijk en respectvol voor de andere generaties. Het was ook confronterend om te lezen hoe verschillend families kunnen zijn; ook dat was een herkenbare bevestiging voor mijzelf.

Anita Terpstra gunt met Het huis vol de lezer een kijkje in de naoorlogse gezinnen in Nederland en bovendien een kijkje in het verleden van de lezer zelf, mits die er voor open wil staan. Er zijn geen achterliggende verwijten te vinden maar slechts prikkelingen en oproepen tot aandacht voor de andere generaties.
Het huis vol heeft me ontroerd!


De auteur:
(foto: © Wybe van Brakel)

Anita Terpstra (1974) studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. Eerder schreef zij veelgeprezen thrillers waaronder Nachtvlucht, Anders en meest recentelijk Samen, dat in het Duits en Frans werd vertaald en genomineerd werd voor De Gouden Strop. 
Anita woont met haar gezin in Leeuwarden.

Het huis vol koopt u bij uw lokale boekhandel of bij


Met dank aan Hollands Diep voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.