dinsdag 12 december 2017

Ik las: 'Toffe Peren, Rotte Appels', geschreven door Gerard Mak

Warme Waargebeurde Politieverhalen

Toffe Peren, Rotte Appels

Boekgegevens
Titel: Toffe Peren, Rotte Appels
Auteur: Gerard Mak
Genre: geschiedenis Nederland
Uitgave: paperback, 234 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij ASPEKT, november 2017
ISBN: 978 94 63383 23 3
NUR: 688

In Toffe Peren, Rotte Appels volgen we de fictieve agenten Frits Burghols en Sem Lemstra tijdens hun werkzaamheden in hartje Amsterdam. 
De waargebeurde verhalen van deze twee doorsnee agenten zijn heel divers maar laten wel een duidelijk beeld achter van de onderwaardering van het publiek voor het werk van de agenten op straat. 
Waar ik vooral van schrok was de hooghartige manier waarop ze soms behandeld worden door ons, het publiek. Ze worden meer gezien als eigendom van iedereen dan als mensen die hun best doen om onze maatschappij meer leefbaar te maken, met de middelen die ze hebben. Deze middelen zijn minimaal en het ziet er niet naar uit dat dat snel verandert.

In de titel lees je al dat de agenten met allerlei soorten mensen te maken krijgt; wie zijn de toffe peren en wie zijn de rotte appels? Soms heb je er een verkeerde kijk op. We moeten niet direct iemand proberen te voorzien van een label, dat blijkt wel uit deze prachtverhalen!

Frits en Sem kennen hun pappenheimers en weten hoe ze met hen om moeten gaan, hoe vreemd de situatie ook is. Humor is een belangrijk onderdeel van hun werk, zonder dat zou het niet te harden zijn vermoed ik.
De incidenten die ze op hun pad tegenkomen weten ze op de juiste manier af te handelen, omdat ze weten wie ze tegenover zich hebben.

Er zou meer respect voor de agenten op straat mogen zijn. Vanaf vandaag ga ik gewoon vriendelijk ‘goedendag’ zeggen tegen elke agent die ik tegenkom. Het hoeft geen landelijke actie te zijn, maar iedereen kan voor zichzelf besluiten om een verschil te maken.

Ik heb Toffe Peren, Rotte Appels graag gelezen.

De auteur:
(foto: A.J.Ch. Mak)

Gerard Mak deed ruim 34 jaar dienst als politieambtenaar in Amsterdam. Daarvan heeft hij grotendeels gewerkt aan het roemruchte politiebureau Warmoesstraat. Eerst als geüniformeerd politieambtenaar en later als inlichtingenrechercheur bij de Criminele Inlichtingen Eenheid, waar hij uitgroeide tot plaatsvervangend chef van de CIE. Hij werd geconfronteerd met het afvoerputje van de maatschappij en heeft alle facetten die de criminaliteit met zich mee brengt, meegemaakt. 

Toffe Peren, Rotte Appels koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

2 opmerkingen:

  1. Die vier sterren is het zeker waard, Mieke. Ik heb het boek ook gelezen en sommige verhalen raakte mij echt. Ik was geroerd door de eenvoud waarmee hij zo beeldend geschreven had. Alsof ikzelf bij de incidenten aanwezig was. De humor die in sommige verhalen ook terugkomen, voorkomen dat het een groot triest verhaal wordt. Ik heb ervan genoten. Las af en toe een verhaaltje, maar pakte steeds weer het boek om het volgende verhaal te lezen. Al met al... in een ruk uitgelezen. Heerlijk. Groet Anonymus

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.