zondag 3 december 2017

Ik las: 'Dwaalspoor', geschreven door Pjotr Vreeswijk

Pas op: je staat op het punt overdonderd te worden...

Dwaalspoor
Een nieuwe thriller met Alex De Klerck in de hoofdrol

Boekgegevens
Titel: Dwaalspoor
Auteur: Pjotr Vreeswijk
Genre: thriller
Uitgave: paperback
Uitgever: LetterRijn, oktober 2017
ISBN: 978 94 91875 42 7

Eerder las ik het thrillerdebuut Masterplan (oktober 2016) van Pjotr Vreeswijk en was onder de indruk. Voor deze thriller ontving Pjotr Vreeswijk de ThrillZone Award 2016 voor het beste thrillerdebuut!

Ik eindigde mijn recensie met de woorden: WE WANT MORE!
En dat kreeg ik ook in de vorm van Dwaalspoor. Dit is de nieuwe actiethriller met Alex De Klerck in de hoofdrol.

Het verhaal:
Als Alex De Klerck, een ex-agent van de geheime Europese antiterreureenheid OPERATIONS, een onheilspellend en mysterieus bericht ontvangt, reist hij in allerijl naar Brussel.
Op hetzelfde moment komt er dertienduizend kilometer verderop een roestige oude dieseltrein in beweging, waarvan zowel de lading als de bestemming onbekend zijn

Eenmaal in de Europese hoofdstad gearriveerd, lijkt voor Alex alles veranderd. Zijn oude werkgever keert zich tegen hem en als hij daarna ook wordt geconfronteerd met een brand met dodelijke afloop, neemt de voormalig geheimagent noodgedwongen contact op met zijn enige en laatste bondgenoot: computerexpert en oude vriendin Suzanne Boyle.

In een ultieme poging het bericht te ontcijferen, vraagt hij haar alle geschreven en ongeschreven regels te overtreden.
Wat hij niet weet, is dat daarmee de poort naar Europa wagenwijd wordt opengezet.
Een monsterlijk kwaad stroomt het continent binnen.

Mijn mening:
De cover past prima in dit verhaal zoals je al in de samenvatting hebt kunnen lezen; de trein is hier een van heel belangrijk onderwerp.

Meteen al op de eerste bladzijde van de proloog ben ik nieuwsgierig naar hetgeen er zal gebeuren in dit verhaal. Een gevoel van angst bekruipt me bij het lezen van deze woorden:
‘We zullen toeslaan met een ongekende kracht, nog niet eerder vertoond. Steden zullen van de kaart verdwijnen en jullie bloed zal vloeien. Niemand zal worden gespaard. Er is geen ontsnappen aan.’

De vlotte schrijfstijl zorgt samen met de lekker korte hoofdstukken voor veel leesplezier. Dit verhaal over terrorisme spionage, geheimen, intriges en niet te vergeten moord heeft diverse verhaallijnen die al meteen goed worden neergezet zodat er geen vergissing mogelijk is.
De verhaallijnen komen in deze thriller op een fantastische manier samen zodat ik heb kunnen genieten van een geloofwaardige, snelle maar toch ook rustige, originele en spannende actiethriller met de snelheid en angstaanjagende zekerheid van een voortdenderende trein!

De personages zijn duidelijk beschreven; het is ook verrassend om Natalia weer terug te zien. 
Het is toch vreemd hoe je jezelf tijdens het lezen meteen een voorstelling maakt van de personages; bij het lezen over de Lynn Diaz zie je tijdens het lezen Angelina Jolie voor je ogen verschijnen en bij de kolonel denk ik aan M uit de verhalen met James Bond. 
Ik denk dat dit alleen mogelijk is als de auteur het vermogen heeft de personages duidelijk en geloofwaardig neer te zetten. 
Er zijn ook lijsten waarvan je hoopt dat je naam er op te lezen zal staan, maar dat is niet het geval met de Judaslijst; deze lijst is niet voor gewone mensen…

Ik kijk uit naar een nieuw verhaal met Alex De Klerck, Lynn Diaz en  Kolonel Joubert in de hoofdrollen.
Alex heeft tenslotte een jaar rust nodig na dit avontuur...

De auteur:
Pjotr Vreeswijk is politieman binnen de eenheid Den Haag en tot op de dag van vandaag nog steeds op straat te vinden. Zijn jarenlange ervaring als agent in verschillende Haagse wijken is merkbaar in de razendsnelle actiescènes van Dwaalspoor

Lees meer over Pjotr Vreeswijk op zijn website of op de auteurspagina bij  LetterRijn

Dwaalspoor koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.