woensdag 22 november 2017

Ik las: 'Het onvoltooide leven van Thomas', geschreven door René Willemsen.



Het onvoltooide leven van Thomas

Boekgegevens
Titel: Het onvoltooide leven van Thomas
Auteur: René Willemsen
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 163 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Nobelman, 29 juni 2017
ISBN: 978 94 91737 25 1
NUR: 301

Deze roman gaat over twee vrienden, Thomas en Henri. Ze ontmoetten elkaar in 2002 en al snel blijkt dat ze veel interesses delen. Ze wandelen graag en bespreken belangrijke gebeurtenissen uit hun levens.
Thomas draagt een trauma en schuldgevoel met zich mee dat hij in Parijs in de meidagen van 1968 heeft opgelopen. Henri is een einzelgänger die al vroeg de weg naar de filosofie heeft gevonden. Hij probeert tijdens wandelingen Thomas te winnen voor zijn filosofie zodat hij zijn schuldgevoel kan afwerpen.

Dan volgt een dramatische episode: Thomas komt weer in contact met zijn voormalige vriendin die hij door de gebeurtenissen in mei 1968 in Parijs uit het oog is verloren. Ze blijkt ongeneeslijk ziek en haar leven als voltooid te beschouwen. Thomas stemt ermee in aanwezig te zijn bij haar zelfgekozen einde, maar de gevolgen zijn ingrijpend vooral door het optreden van een officier van justitie. Uiteindelijk zal door de fysieke en emotionele druk ook Thomas komen te overlijden. Henri blijft alleen achter en treurt om zijn overleden vriend.

Mijn mening:
Het onvoltooide leven van Thomas is een aangrijpende roman die mede door de prettige, rustige schrijfstijl uitnodigt tot verder lezen. De hoofdrolspelers bespreken tijdens wandelingen vraagstukken waar ieder van ons zich wel eens mee bezig houdt.

Op de cover staat heel toepasselijk een afbeelding van Baruch Spinoza; een Nederlands filosoof, wiskundige en o.a. politiek denker uit de zeventiende eeuw. Toepasselijk, omdat zijn filosofie vaak aangehaald wordt in de gesprekken tussen deze vrienden.
In zijn (van Spinoza) filosofie speelde theologie geen rol. Hij stelde dat God en natuur hetzelfde zijn en dat inzicht in de natuur de kennis van het goddelijke verhoogt.

Deze roman maakt bovendien duidelijk dat waar en hoe men werkzaam is niet hoeft te betekenen dat men dezelfde gedachtegang heeft als de collega's; deze kan zelfs helemaal anders zijn zonder storend te zijn.
Een van de onderwerpen die besproken wordt door de vrienden is de mystiek in al zijn vormen. Dit is schitterend om te lezen!

De dialogen die natuurlijk aanvoelen lezen lekker vlot en de vraagtekens van een van de hoofdpersonages zijn herkenbare vraagtekens die ook wij lezers in het dagelijks leven soms ergens bij zetten;
'Ik vroeg me later af of ik inderdaad een voorgevoel had van de dingen die zouden komen of dat mijn brein dit er later van had gemaakt.'

Bovendien ontbreekt een vorm van cynische humor niet zoals een gedachte van Henri laat zien:
'De geschiedenis van mijn familie zit vol wonderlijke verhalen over geloof en kerk. Er zouden boeken vol over kunnen worden geschreven. Ik neem er liever afstand van en dank god op mijn knieën dat ik al op jonge leeftijd de weg naar de filosofie ben ingeslagen.'

Schuldgevoel en het niet kunnen verwerken van emoties is een groot onderdeel van het verhaal; het was voor Thomas zelfs zo groot dat het hem belet heeft zijn leven volledig te kunnen leven. Hij heeft er niet uit kunnen halen wat er in principe wel inzat voor hem; levenslust, het genieten van de natuur om hem heen en het gevoel hebben van 'Carpe Diem' – pluk de dag.

Ook het allerlaatste hoofdstuk is adembenemend mooi om te lezen; dit is zonder te overdrijven een pracht van afsluiting van een ontroerende roman.
Ik heb dit boek heel graag gelezen, kijk uit naar een volgend werk van deze auteur en waardeer dit debuut met 4,5/5*.

De auteur:
(foto aangeleverd door Uitgeverij Nobelman)

Schrijver René Willemsen is zich net als de hoofdpersoon Henri op latere leeftijd gaan interesseren voor de filosofie en Spinoza.
René Willemsen (1953) is geboren in Amsterdam. Hij studeerde economische geschiedenis aan de UvA. Na zijn studie voltooide hij een promotieonderzoek in 1988.  Daarna is hij 25 jaar werkzaam geweest in de financiële sector. Lees meer over hem op de auteurspagina van Uitgeverij Nobelman.

Het onvoltooide leven van Thomas koopt u bij uw lokale boekhandel of bij


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.