donderdag 9 maart 2017

'Yin en Yang' door Nienke Pool en Ingrid van der Knaap



Yin en Yang
Ga mee op reis naar het oude China!

Boekgegevens:
Titel: Yin en Yang
Auteur: Nienke Pool
Genre: kinderboek
Uitgave: hardcover met zwart-wit illustraties, 40 pagina's
Uitgever: Droomvallei Uitgeverij, maart 2017
ISBN: 978 94 91886 63 8 
Illustraties: Ingrid van der Knaap

‘Komt de hele wereld uit een ei?’ vroeg ik ongelovig.
Mijn moeder lachte terwijl ze gouden linten in mijn lange, zwarte haren vlocht. ‘Ja lieverd, Yin en Yang kwamen ooit uit een reusachtig ei. Alles zat vroeger doorelkaar, de wereld bestond nog helemaal niet en er waren zelfs geen mensen.’

Ik wist dat het mooiste stukje van het verhaal nog moest komen. ‘Bestond China niet en was de Goddelijke keizer er zelfs nog niet? Zaten we echt met z’n allen in een ei?’ Ik trok vol gespeelde verbazing mijn smalle wenkbrauwen op. ‘Dat was dan behoorlijk dringen geblazen.’

Mijn mening:
Yin en Yang is door het eenvoudige taalgebruik een toegankelijk boek geworden. Het is een kinderboek, maar bepaald niet voor de allerkleinsten geschikt. 

Kinderen vanaf een jaar of tien maar ook volwassenen kunnen genieten van het verhaal van Mayka-Ling, dochter van Vrouw Nummer Drie van de belangrijkste mandarijn van de regio. De hoofdpersoon vertelt over wat er zoal in haar jonge leventje gebeurt en dat is niet alles rozengeur en maneschijn kan ik je vertellen. Ook heel volwassen dingen zoals omkoping, afpersing en geweld kom je tegen in haar verhaal.
Ze beleeft in haar ogen 'grote avonturen' wanneer buitenlanders China ontdekken en ik hoopte eigenlijk nog wat meer te lezen over deze Mayka-Ling.

De combinatie van de prachtige illustraties en het verhaal dat je op een eenvoudige maar duidelijke wijze kennis laat maken met de cultuur van het oude China is werkelijk indrukwekkend te noemen.
Als lezer merk je dat dit boek met veel plezier is samengesteld door Nienke Pool en Ingrid van der Knaap.

Een aanrader!

(foto Nienke Pool Twitter)

Auteur Nienke Pool is een geboren Drentse en voltooide in Nijmegen tot tweemaal toe een studie geschiedenis hetgeen in haar verhalen door spiegelt. Met haar kinderverhaal En met de regen kwam de wind, over het Oude Egypte sleepte zij een Vlaams Filmpje in de wacht en is daarmee op alle basisscholen in België te lezen. Haar verhaal Johannes 14:6  is de in fictie omgezette vorm van haar eindscriptie Martelaressen in de vroegchristelijke kerk. Momenteel werkt zij aan een spannend YA boek genaamd Vasco en het geheim van de Rozenkruisers over de spannende tijd van de Renaissance, waarvan de voltooiingsdatum nog geheel onzeker is.
Eerder las ik van Nienke Falco en de gestolen Sympha's.
Met deze titel won ze onlangs de prijs voor het Beste Boek in de Bastaard Fantasy Awards 2016.

(foto Ingrid van der Knaap Linkedin)

De illustraties zijn gemaakt door Ingrid van der Knaap. “Tekenen is iets dat de Brabantse Ingrid van der Knaap altijd heerlijk heeft gevonden. Na een studie HEAO-CE in ’s Hertogenbosch en een tweetal marketingbanen, is ze in Arnhem gaan wonen. Toen eenmaal de kindjes waren geboren, ontdekte ze de wereld van de kinderboeken, al hobbelend op een oude schommelstoel. Vooral de illustraties vond ze geweldig. Ze besloot een carrière switch te maken en zich onder te dompelen in  sprookjes, fantasiefiguren en verhalen. In kleurtjes, vormen, materialen en al het andere moois waar kinderen zich door kunnen verwonderen.
Inmiddels heeft ze een sprookjeswereld bij elkaar getekend, www.hetsprookjespad.nl  waarin Flutsen en Flotsen avonturen beleven. Ze werkt momenteel aan een boek over Fluts. Daarnaast is voor Droomvallei nu haar eerste young adult boek klaar. Ze heeft er van genoten om in de oude Chinese wereld op onderzoek te gaan.

Yin en Yang koopt u via uw lokale boekhandel of

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.