woensdag 10 augustus 2016

'Wie vlucht en wie blijft'. Het derde deel uit de serie De Napolitaanse Romans van Elena Ferrante



Wie vlucht en wie blijft
Vroege volwassenheid

In Wie vlucht en wie blijft zijn de twee meisjes die we al eerder ontmoet hebben in De geniale vriendin en daarna in De nieuwe achternaam volwassen vrouwen geworden. Het verhaal wordt verteld vanuit Elena.

Lila en Elena zijn beiden afkomstig uit Napels en vechten elk op hun eigen manier tegen datgene wat alles en iedereen van hen verwacht.
Ze vechten op een heel andere manier, en dat kan ook bijna niet anders. Ondanks dat ze beide uit het Napels komen uit de tijd en de gemeenschap waar een vrouw maar één recht heeft; het aanrecht, hebben ze zich anders ontwikkeld. 
Lila trouwde al op haar zestiende en kreeg een kind, terwijl Elena aan de universiteit studeerde en een boek schreef. Elena heeft als het ware de wereld aan haar voeten liggen ver weg van haar Napolitaanse roots, terwijl Lila huis en haard verlaten heeft en het luxeleven vaarwel gezegd heeft om te gaan werken in een fabriek zodat ze rond kan komen.

Ondanks dat ze zo verschillend lijken hebben ze veel overeenkomsten. 
In de jaren zeventig waar het verhaal zich afspeelt zien ze kansen om niet meer onder het juk te blijven van het moederschap, de onderwerping door de mannen en gezag en de onwetendheid door gebrek aan kennis van wat allemaal mogelijk is. Ook kinderen, huiselijk geweld, scheiding en het zoeken naar de eigen identiteit komen hier aan de orde.
Hun levens blijven verbonden op een speciale manier. Nino is hier een gemeenschappelijke deler te noemen. 

Hun paden kruisen zich ook regelmatig en het gaat soms hard tegen hard. 
Lila kan heel hard zijn tegen Elena maar ze blijven desondanks een band houden die sterker is dan ze verwacht hebben.
'Waarom bleef ze me kwetsen? Wilde ze niet dat ik gelukkig was? Of was ze nooit hersteld en accentueerde het feit dat ze niet in orde was haar valse trekjes? Er kwamen bittere woorden bij me op, maar het lukte me niet ze uit te spreken.'

Ferrante heeft me met Wie vlucht en wie blijft net zoals met de vorige delen uit deze serie De Napolitaanse romans compleet overdonderd door haar gedrevenheid om gevoelens te verwoorden in prachtige zinnen en door de geslaagde opbouw van het verhaal.
Ik was wederom bevangen door de #FerranteFever.

Achter in het boek staat een lijst van personages en een beknopte samenvatting van de gebeurtenissen uit de vorige delen van De Napolitaanse Romans. Hierdoor zou het mogelijk zijn om dit deel als stand alone te lezen maar ik kan iedereen aanraden om de serie in de goede volgorde te lezen om zoveel mogelijk leesplezier voor jezelf te creëren.

Dit najaar wordt Het verhaal van het verloren kind verwacht en ik kijk zeker uit naar dit boek hoewel dat het laatste deel van deze prachtige serie zal zijn.

De auteur:
‘Ik geloof dat boeken, als ze geschreven zijn, hun auteurs niet meer nodig hebben. Als ze wat te zeggen hebben, zullen ze vroeg of laat lezers vinden.’ Dit schreef Elena Ferrante.

Internationale bestsellerauteur Elena Ferrante is een fenomeen: wereldwijd worden miljoenen exemplaren van haar Napolitaanse romans verkocht. In Nederlandse vertaling verschenen eerder Dagen van verlating (2003), De verborgen dochter (2008), haar debuut Kwellende liefde (2016), en de eerste twee delen van de Napolitaanse romans: De geniale vriendin (2013) en De nieuwe achternaam (2015). En nu: Wie vlucht en wie blijft (2016).

Haar succes is te danken aan de grote kracht en de verslavende schoonheid waarmee ze schrijft over identiteit, verlangen, familie en vriendschap.

Het zijn deze Napolitaanse romans, vier prachtige romans over het vrouwelijk bestaan en over vriendschap en rivaliteit die Ferrante in en buiten Italië gelijk hebben gegeven. Critici, lezers en boekhandelaren in onder meer de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Denemarken lopen over van enthousiasme voor de romans van deze auteur, van wie niemand weet wie zij is. 
(bron: Wereldbibliotheek)

Ben je benieuwd geworden en ben je net als ik ook bevangen door de #FerranteFever?

Ik heb plaats gemaakt in mijn boekenkast voor dit juweeltje: 


Koop Wie vlucht en wie blijft bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Wie vlucht en wie blijft
Auteur: Elena Ferrante
Genre: roman
Uitgave: paperback met flappen, 416 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Wereldbibliotheek, 2016
ISBN: 978 90 28426 67 2
ISBN: 978 90 28442 28 3 (e-book)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Storia die chi fugge e di chi resta
Uit het Italiaans vertaald door: Marieke van Laake

Met dank aan Uitgeverij Wereldbibliotheek voor het recensie-exemplaar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.