maandag 13 juni 2016

'Stil', een indrukwekkende en bijzondere roman van Thomas Raab




Stil
Kroniek van een moordenaar

Wanneer Johann en Charlotte Heidemann eindelijk gezinsuitbreiding krijgen zijn ze dolgelukkig. Hun zoontje Karl is helaas geen alledaagse baby want hij huilt onophoudelijk vreselijk hard. Ze krijgen allerlei goedbedoelde adviezen uit de buurt en van de familie, maar geen van de adviezen blijken te werken. Vader Johann ontdekt wat er aan de hand is; Karl is een baby met een overgevoelig gehoor. Het zachtste gefluister hoort hij hard en de dagelijkse geluiden zijn onverdraaglijk voor hem. 
'Hij kon de vleugelslag van een vlinder horen, hij hoorde het ruisen van de bomen van het kilometers verderop gelegen bos, hij hoorde hazelwormen door het gras glijden. Hij kon weliswaar geen gedachten horen, maar wel het ademen, het pulseren van bloed, dat samen meer verraadt dan een enkel woord.'
Om hem rust te gunnen zonderen ze hem in hun kelder totaal af van de buitenwereld. Daar groeit hij op en ontwikkelt een eigen idee van rechtvaardigheid, wat goed is en wat slecht is.
Nadat hij gezien heeft hoe zijn moeder zelfmoord pleegt en hoe ze daarna eindelijk tot rust gekomen lijkt te zijn, ziet hij de dood als een redding voor mensen. Ze hebben de vrede gekregen die ze verdienen...
Dat idee botviert hij op de dorpsbewoners en laat een bloedig en gruwelijk spoor achter.
Maar wat hij echt zoekt, vindt hij nergens: liefde. Totdat hij iemand ontmoet en alles voor hem verandert.

'Stil' is een roman, geen thriller ook al zou je dat denken met alle moorden die gepleegd worden. 
De psychologisch profiel van de hoofdpersoon Karl is in dit boek het belangrijkste.
Het verhaal gaat vooral over hoe Karl de wereld om hem heen ervaart zonder dat iemand hem wegwijs heeft kunnen maken in de gevoelswereld en de wereld van goed en kwaad. Hij heeft zijn eigen bijzondere normen en waarden ontwikkeld omdat hij in volledige afzondering is opgegroeid. Door zelfstudie heeft hij leren lezen en schrijven en is enorm slim.  

Ondanks de gruwelijke daden van deze seriemoordenaar heb ik hem in mijn hart gesloten omdat ik de auteur me liet zien hoe het allemaal zo gekomen is. Hij is een moordenaar, maar zijn daden zijn niet uit boosaardigheid ontstaan. 
Karl gaat op zoek naar zijn lotsbestemming en rechercheur Horst Schubert gaat op zoek naar Karl. Zullen ze vinden wat ze zoeken?
Meteen al in het begin werd ik in het verhaal gezogen. 'Stil' leest niet overal even vlot door, het is in het midden iets minder boeiend maar dat wordt op het einde meer dan goed gemaakt.

'Stil' is een mooi, open en tegelijkertijd beklemmend en tragisch verhaal.
Een verhaal waarin Thomas Raab laat zien hoe de mens zich kan ontwikkelen, zelfs al lijkt alles en iedereen tegen hem te zijn. 
Lees het boek en ontdek bijna op het einde de betekenis van de ondertitel; 'Kroniek van een moordenaar.' Ik moest even slikken, zo mooi!
'Stil' is een bijzondere en indrukwekkende roman, die ik graag heb gelezen!

De auteur:
(foto: Simone Heher-Raab)

Thomas Raab (1970, Wenen) is een alleskunner. Hij is auteur, songwriter, en incidenteel pianist. Hij schreef zes misdaadromans en won onder andere de Oostenrijkse Buchlieblingprijs 2011. Met Stil levert hij zijn zevende roman af.
Neem ook een kijkje op zijn website.

Koop 'Stil' bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:
Titel: Stil
Auteur: Thomas Raab
Genre: roman
Uitgave: paperback, 256 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Atlas Contact, 2 juni 2016
ISBN: 978 90 25447 87 8
ISBN: 978 90 25447 96 0 (e-book)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Still
Vertaald door: Marcel Misset

7 opmerkingen:

  1. Prachtige recensie van een mooi boek Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Ineke. Ik heb dit boek graag gelezen, het is echt een heel bijzondere roman!

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mijn verjaardag heb ik boekenbonnen gekregen. Had al 1 boek met stip bovenaan staan maar na deze recensie denk ik dat ik nr 2 ook gevonden heb. Ik spit nog even verder op je site en vermoed dat ik bonnen tekort ga komen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie recensie Mieke! Wat heb je het verhaal mooi verwoord.Dit boek komt op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.