zaterdag 9 april 2016

Gisteren ontvangen en nog te lezen: 'M'n eign taole - Mijn eigen taal' geschreven door Anne Sturm



M'n eign taole 
Nao m'n wortels tusn Schorre en de Platte Diek

Mijn eigen taal
Naar mijn wortels tussen Schorre en de Platte Dijk

Onderstaande tekst is letterlijk overgenomen van de achterflap:
Dit boek kunt u zien als een drieluik. In Deel 1 wordt ingegaan op de diepe wortels van de moedertaal. Deel II bestaat uit twee versies van één gedicht. M'n eign taole, geschreven in het West-Zeeuws-Vlaams dialect, is het oorspronkelijke werk. Mijn eigen taal is een bewerking hiervan in het Algemeen Nederlands. In Deel III worden taal en spelling nog wat verder belicht. En op de twee bijgevoegde cd's laat de schrijver u horen, hoe het gedicht in haar moedertaal klinkt.

In de twee lange, parallelle gedichten van Deel II blikt Anne terug op haar kindertijd. De lezer wordt meegevoerd naar de boerderij in West-Vlaanderen, waar ze is geboren en opgegroeid. U kunt dit werk simpelweg lezen als een beschrijving van haar jeugd, met de grote veranderingen in bedrijfsvoering en levensstijl na de tweede wereldoorlog. En u kunt de verschillen in de seizoenen beleven. Maar u kunt ook verder en dieper gaan door een argeloos kind te volgen in een ongerepte wereld, die niet ongerept blijft, naarmate ze ouder wordt en haar blik verandert. Dan zult u er een proces van volwassenwording in zien en de daarbij behorende worsteling met gevoelens van loyaliteit. En een poging tot heelwording van een volwassene, op zoek naar het kind in zichzelf. Tegelijkertijd kunt u het zien als een weergave van een geleidelijke bewustwording van de manier waarop wij, mensen, met de overige natuur omgaan. Om tenslotte misschien wel tot de conclusie te komen dat het over de verdrijving uit het aards paradijs gaat.
Zware thema's, die met gevoel voor humor en op een lichte, poëtische toon verwoord worden. Want ook en bovenal is het poëzie. Dankzij de stuwende krachten van ritme en rijm en de dragende onderstromen, kunt u zich, als vanzelf, op de golven van de klanken laten meevoeren. En aan den lijve ervaren hoe het West-Zeeuws-Vlaams in uw oren klinkt.


Boekgegevens:
Titel: M'n eign taole – Mijn eigen taal
Auteur: Anne Sturm
Genre: poëzie
Uitgave: ingenaaide softcover met flappen, 222 pagina's
met 2 Cd's
Uitgegeven door Anne Sturm, in samenwerking met Marianne Contant van Boekhandel Basting te Oostburg
ISBN:  978 90 80887 13 8

Koop dit boek rechtstreeks bij Boekhandel Basting, Oostburg (tel: 0117-453158)
of bestel het via uw lokale boekhandel.

2 opmerkingen:

  1. Het staat ingepland om te lezen en te beluisteren (de cd's). Het gaat over de streek waar ik het grootste deel van het jaar in doorbreng.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.