zaterdag 2 april 2016

'De man die probeerde de Dood te slim af te zijn'. Een novelle van Jan Herman Brinks



De man die probeerde de Dood te slim af te zijn

Het verhaal:

De dichter Waldemar heeft zich, aanvankelijk helemaal tegen zijn zin, door Marianne laten veroveren. Algauw ontwikkelt zich een stormachtige romance tussen beiden. Waldemar meent dat Marianne de enige vrouw in zijn leven is die Waarheid net zo weet te waarderen als hijzelf. 
Maar hen is slechts weinig tijd gegund. Als Marianne hoort dat ze bloedkanker heeft en terminaal is, blijkt ze dit bericht nogal stoïcijns op te nemen. Waldemar echter is ontdaan en stelt voor samen uit het leven te stappen. Dit moment, dat in de lievelingskerk van Marianne moet plaatsvinden, verloopt echter heel anders dan gepland. 
Nadat Marianne de daad bij het woord heeft gevoegd, zit Waldemar als verstijfd naast haar. Hij durft niet verder te gaan en raakt vreselijk overstuur. 
Langzaam glijdt hij weg in een onbekende wereld.

Ik las dit boek en dit is mijn mening:

'De man die probeerde de Dood te slim af te zijn' is een bijzondere novelle met personages die op hun eigen, soms kinderlijke manier ook bijzonder zijn.
Het verhaal van een man die vooral met zichzelf bezig is en niets meer van een vrouw wil dan dat hij haar weer kan vergeten. Dan komt hij Marianne tegen en ondanks dat hij alle onvolkomenheden van haar kan zien, wil hij geen leven zonder haar. 
Op het moment dat hij aan zijn gedeelte van hun afspraak niet kan voldoen, houdt zijn leven in de hem bekende wereld op.

De auteur heeft wat daarop volgt beschreven alsof Waldemar een trip beleeft, veroorzaakt door een geestverruimend middel. Wellicht was de dood van Marianne dat middel. Dat was de trigger die er voor zorgde dat hij niet verder ging in de echte wereld en er tevens voor zorgde dat hij niet dood hoefde te gaan. Hij probeert onbewust op zijn manier 'de Dood te slim af te zijn'.

Het is een bijzonder en beeldend verhaal over het groeien van een man als mens en het toch niet verder kunnen komen in een wereld waarin hij wel zou kunnen leven. De teleurstelling en de reactie daarop.
Ik heb het verhaal even moeten laten bezinken om dit neer te schrijven. Het is een aanrader!

De auteur:
(foto: Linkedin)

Op zijn website  las ik het volgende:
'Op deze site, die zich tot een groot lezerspubliek richt, kunt u het een en ander lezen over mijn werk als historicus, journalist en auteur van literair proza.
De afgelopen 25 jaar heb ik boeken en artikelen geschreven over de moderne en eigentijdse Duitse en Europese geschiedenis. 
Mijn belangrijkste onderzoeksthema’s zijn: antisemitisme, Holocaust Studies, het Europese rechts-radicalisme en –extremisme en vraagstukken met betrekking tot nationale identiteit. 
In de loop van de jaren ben ik als onderzoeker aan diverse internationale universiteiten verbonden geweest. Bovendien heb ik onderzoeksartikelen geschreven voor internationale kranten en tijdschriften die u hier kunt downloaden.
Wanneer u de links in het menu volgt krijgt u een overzicht van mijn loopbaan, publicaties, boekbesprekingen en huidige bezigheden.' 

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens: 
Titel: De man die probeerde de Dood te slim af te zijn
Auteur: Jan Herman Brinks
Genre: novelle
Uitgave: paperback, 154 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt B.V., augustus 2015
ISBN: 978 94 61537 99 7

6 opmerkingen:

  1. Blij dat ik je over de streep heb getrokken dit boek te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een van de boeken waarover je niet dezelfde dag iets op papier kunt zetten, het schopt nog even na in je hoofd.

      Verwijderen
    2. Het boek was nog niet aan de beurt, Ingrid. Leuk dat jij het ook gelezen hebt, daarom heb ik je recensie een 'like' gegeven. ;-)

      Verwijderen
  2. Dit klinkt als een zeer bijzonder boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.