woensdag 16 december 2015

Vandaag ontvangen: 'Het is stil waar het niet waait' van Elisabeth Marain



Uitgeverij Vrijdag riep ons een tijdje terug op Facebook op om de mooiste herinnering aan de zee met hen te delen en daarmee kans te maken op een gesigneerd exemplaar van 'Het is stil waar het niet waait' van Elisabeth Marain.

Ik deed mee met de volgende herinnering en ben de gelukkige winnaar!

De mooiste herinnering aan de zee is van ongeveer 47 jaar geleden.
Ik was elf jaar en zag voor de allereerste keer de zee. Het was een van de zeldzame keren dat mijn ouders met mijn twee zussen en mijzelf een dagje weg konden gaan. Die dag stond de zee op het programma, we hadden er alleen nog maar over gehoord maar nog nooit gezien.
Na ongeveer twee uur rijden in een Fiat 850 kwamen we aan op het strand. Het regende pijpenstelen en moeder vond het niet nodig om nog natter te worden. We moesten maar ergens anders naartoe gaan was haar mening.
Maar vaderlief zei: 'meiden, badpakken aan en hup het water in. Niet te diep, want de zee trekt!' Moeder kon daar niet tegenop en gaf ons nog snel ieder een badmuts.
Ik zie het nog steeds voor me en ben onze vader dankbaar.
Achteraf snap ik natuurlijk wel dat hij niet het risico wilde lopen dat op andere dag hij opnieuw twee uur naar zee zou moeten rijden, maar dat maakt de herinnering niet minder mooi.

Het is stil waar het niet waait

Waar gaat het verhaal over?

Twee families, het gewelddadige gezin waar Gustave opgroeit en het warme nest van Julia, verstrengelen tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog. Ze worden verliefd en trouwen, maar Gustave heeft nog een andere liefde: de zee. Hij kan zijn droom om zeeman te worden niet opgeven, Julia legt zich hierbij neer.
Hun relatie is hartstochtelijk, maar ook uitputtend. Het gezin breidt zich uit, Gustave voert voortdurend strijd om een balans te vinden tussen zijn twee grote liefdes.

Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, mist het gezin de kans om de oversteek naar Engeland te maken. Gustave voelt zich gedwongen om voor de Duitse bezetter te werken om zijn gezin te onderhouden.
Na de bevrijding wordt hij hiervoor afgestraft. Hij kiest uiteindelijk voor een baan als kapitein in de hoop dat de vrijheid die de zee hem biedt, kan opwegen tegen het vreselijke stigma dat hem op het land achtervolgt.

Over de auteur:
(foto: website auteur)

Elisabeth Marain (1943) kreeg voor Het Tranenmeer de prijs voor het beste debuut in 1979 en schreef daarna de bestseller Rosalie Niemand (1988). Daarnaast schreef Marain ook verschillende jeugdboeken en theaterstukken. Al haar voorgaande werk kunt u vinden op haar persoonlijke website. Bij Uitgeverij Vrijdag verscheen nu 'Het is stil waar het niet waait'.

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Het is stil waar het niet waait
Auteur: Elisabeth Marain
Genre: roman
Uitgave: paperback, 268 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Vrijdag, november 2015
ISBN: 978 94 60013 98 0
ISBN: 978 94 60013 99 7 (e-book)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.