maandag 28 december 2015

Ik las: 'Kleermakerszit' van Layla Alizada



Kleermakerszit

Waar gaat het verhaal over?

Iedereen snapt wel dat het moeilijk is om iemand te verliezen, en iedereen snapt wel dat het gevoel ongelooflijk klote is. Maar niemand kan het uitleggen. De leegte is niet te beschrijven. Het voelt alsof er een scheur in je hart zit, die heel erg zeer doet. Je zult wel denken dat dit overgaat, maar dat is niet zo. De leegte is zo onvoorstelbaar groot.

Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom we figuurlijk altijd het hart gebruiken om onze gevoelens te uiten. Tot op de dag dat ik mijn beste vriend verloor, toen snapte ik het. Ik voelde de pijn en begreep het onmiddellijk: de pijn kwam uit mijn hart.

Kleermakerszit vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lucy. Na de dood van haar vader weet ze niet wat ze met zichzelf aan moet. Ze probeert de draad van haar leven weer op te pikken en de band met haar moeder te versterken, maar dan gaat het helemaal mis ...

Als eerste valt het op dat het meisje op de cover niet in kleermakerszit op de rails zit.
De keuze voor de titel wordt al snel duidelijk en hoe meer je leest, des te beter blijkt deze keuze te zijn.
'Kleermakerszit' is een Young Adult die je vlot uit zult kunnen lezen door de vlotte schrijfstijl. De lezer wordt heen en weer getrokken in tijd, het was naar mijn mening niet nodig, maar het gebeurde niet op een vervelende manier.
Een verhaal dat bijzonder indrukwekkend is te noemen, zonder ongeloofwaardig te zijn. Er gebeurt zoveel in dit jonge leventje van de hoofdpersoon, zoveel gebeurtenissen die emoties oproepen!
Wie kan voor een ander bepalen wanneer een emotie verwerkt is, wanneer het leven verder moet gaan? Maar als je dan uiteindelijk zover bent dat je beslist dat je verder wilt, moet je het ook toe kunnen laten.
Het boek is tevens een waarschuwing, zonder belerend te zijn.
Drank maakt meer kapot dan je lief is!

Een knap debuut van deze nog jonge Layla Alizadah. Ik hoop meer van haar hand te kunnen lezen.

Layla Alizadah:
(foto: Clavis Books)

“Schrijven is een uitlaatklep. Mijn eerste intentie was niet om een boek te schrijven, maar als ik een overvloed aan emoties had, schreef ik mijn gevoel weg. En opeens was Kleermakerszit compleet.” – Layla Alizadah

Volg de auteur op haar blog:

'Layla Alizadah, dat ben ik. Lachen is een van de dingen die ik graag doe. En mijn ingrediënten voor lachen zijn, familie, vrienden, fotografie, nieuwe mensen leren kennen, lezen, reizen, mode, schrijven, avontuur, hapjes en drankjes en mijn verjaardag vieren.
Ik ben de jongste uit een gezin van negen kinderen. Toen ik ongeveer vier jaar oud was, zijn wij vanuit Afghanistan gevlucht naar Nederland, wegens politieke omstandigheden.
Momenteel studeer ik International Business and Management Studies, dit is een Engelstalige opleiding die ik aan het AVANS volg. Ik probeer altijd zoveel mogelijk van hetgeen te doen wat mij gelukkig maakt!'

Boekgegevens:
Titel: Kleermakerszit
Auteur: Layla Alizadah
Genre: Young Adult, fictie 15+
Uitgave: hardcover
Uitgever: Uitgeverij Clavis B.V.B.A., november 2015
ISBN: 978 90 44826 01 2
NUR: 285
Trefwoorden: rouwen, verkrachting, vriendschap, depressie

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.