woensdag 2 december 2015

Ik las een verhaal dat me niet losliet: 'Het meisje op de weg' van Michael Berg



Het meisje op de weg

Waar gaat het boek over?

Psychologe Anne Givernaud woont samen met haar nieuwe vriend Guido op een afgelegen plek in Zuidwest-Frankrijk. Op een avond ligt er voor hun huis een onbekend meisje op de weg. Ze bieden haar een bed aan voor de nacht.
De volgende dag is de woonkamer een ravage en zijn Guido en het meisje verdwenen.
Wanneer de politie Guido verdenkt van moord, beseft Anne pas hoe weinig ze over haar nieuwe vriend weet.

Mijn mening na het lezen.

Verfilmen!!
Dat was mijn eerste gedachte nadat ik de laatste woorden gelezen had. Wat een goed verhaal heeft Michael Berg hier op een manier neergezet. Ik zag het allemaal voor mijn ogen gebeuren en ik voelde de verschillende emoties. Het was zo dichtbij!

Zeven dagen uit het leven van Anne Givernaud, afgewisseld met een terugblik naar wat eerder gebeurd is. Ik kon toen ik in het boek begon nog niet weten hoe belangrijk deze zeven dagen voor haar zouden worden.
Een boek dat lekker vlot leest met korte zinnen waardoor het een voor iedereen toegankelijk boek is geworden. De gevoelens van de hoofdpersonen spelen een grote rol. De auteur heeft heel mooi beschreven hoe sommige gebeurtenissen uit het verleden mensen tot elkaar kunnen brengen.
Een spannend, meeslepend verhaal waardoor ik vanaf het begin wilde weten hoe het verder zou gaan. Ik kon moeilijk ophouden met lezen. Er is constant een onderhuidse spanning voelbaar omdat je het als lezer niet zeker weet. Door een bepaalde envelop had ik wel een idee, maar het is niet helemaal zo gelopen als ik verwacht had.

Er gebeurde zoveel op internationaal niveau zowel privé als in politiekringen, dat ik ervan genoot om mee te kunnen reizen op zoek naar de waarheid. Ook naar Limoges, Maaseik of naar Meestrech. Nergens stond het verhaal stil, er was een bepaalde vaart aanwezig. Soms wat meer zoals bij een achtervolging, soms wat minder zoals bij een overpeinzing. Maar het blijft realistisch, op welk punt in het verhaal je ook bent beland.
Maar bovenal weet de auteur de lezer nieuwsgierig te houden, tot op het allerlaatste moment.

Een zucht van verlichting ontsnapte me na het lezen van de laatste woorden. 
Terwijl ik terugdacht aan de gebeurtenissen bleef het eerste woord dat ik in mijn review schreef nog lang hangen...

Over de auteur:
(foto: The House of Books)

Na een succesvolle carrière bij de publieke omroep koos Michael Berg (1956) voor het schrijversbestaan en verhuisde hij naar Frankrijk. 
Zijn spannende roman Hôtel du Lac belandde op de shortlist voor de Diamanten Kogel. Met Nacht in Parijs won hij De Gouden Strop 2013.
Volg deze auteur ook op zijn website.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
The House of Books
Bruna.nl
bol.com
Ako.nl
ECI.nl

Boekgegevens:
Titel: Het meisje op de weg
Auteur: Michael Berg
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 416 pagina's
Uitgever: The House of Books, oktober 2015
ISBN: 978 90 44346 23 7
ISBN: 978 90 44346 24 4 (e-book)
ISBN: 305

Met dank aan de uitgever voor het recensie-exemplaar

2 opmerkingen:

  1. ik heb hem ook net uit en ben ook zeer enthousiast over dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was enorm verrast! Wat een auteur. Eerder had ik nog niets van Michael Berg gelezen. Daar heb ik toch wel wat laten liggen. Dank je voor je reactie, Coenraad :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.