zaterdag 10 oktober 2015

Ik las: 'Waterkind' van Marijke Kolk

Waterkind

Marijkes leven wordt steeds sterker bepaald door haar groeiende kinderwens. Wanneer een natuurlijke zwangerschap uitblijft, gaat ze het ziekenhuistraject in en verlegt ze elke keer opnieuw haar grens. Want alles is toch maakbaar in deze wereld? Dat zegt ook Sandra, de ex van haar man, die leeft volgens de principes van een moderne spirituele beweging. Als Marijke net haar tweede miskraam achter de rug heeft, raakt Sandra (op haar 42e) zwanger…

Op de achterflap:
Waterkind is een eerlijk, rauw en ontroerend verslag van een vrouw die moet zien te leven met haar onvruchtbaarheid. Tegelijkertijd is het een aanklacht tegen de moderne maatschappij. Een maatschappij waarin kinderen krijgen en opvoeden een grote uitdaging is voor een koppel, maar ongewild geen kinderen krijgen misschien een nog wel grotere uitdaging.

Ik las dit boek en heb het ervaren alsof de auteur mij haar verhaal persoonlijk vertelde. Niet opgeklopt en zeker niet zielig, maar het gaf goed weer wat Marijke Kolk al deze jaren meegemaakt heeft en hoe ze zich voelde en haar leven zag.
Terwijl ze in het ziekenhuistraject stappen om zwanger te kunnen worden, verlegt ze steeds weer een grens, zo ervaart ze het ook;
'De eerste grens was gepasseerd. Er zouden er nog vele volgen. En met elke grensverlegging ging er een stukje van mezelf verloren.'
'Waterkind' is een kort verhaal, maar het laat je niet los. Het leest enorm snel en het voelt als een persoonlijk verhaal, speciaal voor jou. Ik werd er warm van en was ontroerd. Ik voelde me eigenlijk uitverkoren om het te mogen lezen. Dit zouden haar vriendinnen lezen, zo dichtbij voelde het.

Ondanks dat de auteur aangaf een stukje van haarzelf verloren te zijn, is ze ook enorm gegroeid en heeft het verlies een plekje kunnen geven. Letterlijk en figuurlijk, zoals je zult kunnen lezen op de laatste bladzijde waar ook de keuze van de titel duidelijk wordt.

Ik heb dit boek graag gelezen.


Over de auteur:

Marijke Kolk werkte jarenlang als (adjunct) hoofdredacteur van onder andere Flair en Yes. Tegenwoordig schrijft ze journalistieke verhalen voor diverse tijdschriften en werkt zij als docent op de School voor Journalistiek in Utrecht.

Boekgegevens
Titel: Waterkind
Auteur: Marijke Kolk
Genre: literaire non-fictie, roman
Uitgave: paperback, 134 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Blooming, mei 2015
ISBN: 978 90 82345 80 3
Ook als e-book leverbaar

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
bol.com
Bruna.nl
Ako.nl
ECI.nl

Met dank aan Uitgeverij Blooming voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.