vrijdag 30 oktober 2015

Ik las: 'Dochter van de sterren' van Reina Crispijn


Dochter van de sterren

Waar gaat het verhaal over?

Na een verbroken relatie vertrekt Hester Taminio naar Landsend, waar ze gaat werken voor de bekende schrijver Alexander Hagoort. Alexander is een onvoorspelbare man: het ene moment is hij de vriendelijkheid zelve, het volgende gedraagt hij zich ontzettend bot en kortaf.
Hester wordt nieuwsgierig naar hem, en naar het verleden van zijn familie. Als ze de zolder opruimt, ontdekt ze een bruidskist waarin de dagboekschriften van Alexanders moeder verborgen liggen.
Dan wordt haar veel meer duidelijk.

Wat vond ik van dit boek?

'Hester schrok en stond stil, omringd door een kakofonie van geluiden: het krassen van de kraaien, de regen die door de bomen ruiste en neerkletste op het keitjespad en het donkere achtergrondgeluid van de ze die beukend op de kliffen sloeg. Ze voelde zich als iemand die per ongeluk terecht was gekomen op de locatie van een film vol onheil en drama. Het huis zag er mysterieus en ontoegankelijk uit alsof het een geheim verborg.'
Deze beschrijving van dit Huis op de Kliffen en het karakter van Jaantje (de hulp in huis) in het boek deden me denken aan de film 'Rebecca'.
'Rebecca' is een Amerikaanse psychologische thriller uit 1940 onder regie van Alfred Hitchcock. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1938 van Daphne du Maurier.

De titel werd me al snel duidelijk in het verhaal.
De personages zijn duidelijk beschreven in het boek, de een wat sterker dan de ander. Maar dat past goed binnen het verhaal.
De beoogde sfeer is goed voelbaar.

Een verhaal dat vlot doorleest, mijn aandacht bleef bij het verhaal en wat ik las maakte me steeds benieuwder naar wat zou volgen. Toen mijn aandacht een beetje dreigde te verslappen, werd ik meteen tot de orde geroepen toen ik bij de passage kwam waar Hester en Siepie de zolder op gaan ruimen. Hester vindt daar in een bruidskist de dagboekschriften van Astrid en ze begint daar in te lezen.
Dit is zo knap gedaan; ik las door de ogen van Hester mee uit berichten waarin geschreven stond wat jaren eerder in het leven van Astrid, de moeder van Alexander plaatsvond. Dit werd afgewisseld met commentaar van Hester op deze berichten. Dat heen en weer springen in de tijd, gecombineerd met de belevenissen van Hester, haar verwachtingen en angsten hebben dit tot een spannende roman gemaakt.

Over de auteur:

Reina Crispijn schrijft romans, alleen en samen met haar zus Margreet. Ze is de auteur van onder meer Meiden van de markt, Bonbons voor een gebroken hart en Bittere chocolade.
Neem ook even een kijkje op haar website.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Zomer en Keuning

Boekgegevens
Titel: Dochter van de sterren
Auteur: Reina Crispijn
Genre: roman
Uitgave: paperback, 352 pagina's
Uitgever: Z&K, oktober 2014
ISBN: 978 94 01903 41 7

ISBN: 978 94 01903 42 4 (e-book)
ISBN: 978 94 01903 43 1 Grote Letter
NUR: 340

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.