zondag 2 augustus 2015

Ik las: 'De kadewachter' van Eric Bos - Een Venetiaans mysterie


De kadewachter – een Venetiaans mysterie

Een succesvolle thrillerschrijfster vertrekt een paar dagen naar Venetië om daar de Italiaanse vertaling van haar boek te promoten. Het verblijf wordt verlengd vanwege een nieuw optreden. Om de tijd te doden zwerft ze door het labyrint van de stad. Ze bezoekt musea en andere trekpleisters en leert Venetië kennen als een stad van kunst, opera, literatuur en film.
Maar ze is ook op zichzelf teruggeworpen, voor ze het weet heeft een raadselachtige confrontatie met haar dood gewaande geliefde plaats. En welke mysterieuze rol speelt de zaakwaarnemer van de Italiaanse uitgeverij in dit alles?

De kadewachter is een eigentijds verhaal over rouwverwerking en mysterie in een stad die symbolisch verbonden is met de dood. Het schetst Venetië als een melancholieke stad. Door al het water om haar heen denkt de schrijfster geregeld terug aan de grachten in haar woonplaats Amsterdam waar jaren geleden een ingrijpend drama plaatshad. Intussen stijgt het water in Venetië met de dag tot de beruchte overstroming, de ‘acqua alta’, plaatsheeft.

De hoofdpersoon Laura is enorm onder de indruk van Emanuel, de vertegenwoordiger van de Italiaanse uitgeverij die haar boek uitgeeft in Venetië. Hij laat haar kennismaken met het Venetië dat geliefd wordt door auteurs, acteurs en andere beroemdheden. Met name Joseph Brodsky (info: Wiki) is iemand die steeds weer genoemd wordt.

Tijdens een bezoek aan de kapel van San Michele in Isola (het dodeneiland), wordt ze overvallen door gedachten aan André, haar overleden echtgenoot. Laura schrikt van haar heftige gevoelens die door Emanuel losgemaakt worden.
'André wil niet uit mijn gedachten, alsof ik hem op San Michele tegen het lijf ben gelopen, alsof hij daar begraven ligt en door mijn aanwezigheid tot leven is gewekt. Vooral sinds de geboorte van Margie was André helemaal op de achtergrond geraakt. Nu vermengt zijn beeld zich, gek genoeg, met dat van Emanuel.'

Laura is ontdaan door wat haar overkomt;
'Het gaat niet goed. Het gaat niet goed met me, ik zie spoken, wandelende doden'.
Emanuel stelt haar gerust;
'Luister Laura. Je bent het zelf. Alles wat je overkomt, je angst, je tranen, je visioenen, zijn onderdeel van jezelf. Het is jouw verleden en heden dat tot je spreekt. Dat ben jij. Alleen jij kunt jezelf genezen van de wonden die het leven slaat. Ik ben slechts een vertegenwoordiger. Mijn taak was je te begeleiden, je daar te brengen waar je moest zijn.'
Na het omslaan van de laatst bladzijde werden deze woorden van Emanuel heel belangrijk voor mij.

Iemand waar ik in hoofdstuk twee over las, kwam ik uiteindelijk ook weer tegen toen Laura weer naar huis ging, in het laatste hoofdstuk. Uiteindelijk geen onbelangrijk iemand.
De persoon van Laura is duidelijk beschreven, ik heb haar leren kennen in dit boek.
Deze roman heeft een prachtig einde; op een heel speciale manier zelfs mooier dan ik had verwacht.

Het blijft een mysterie... een Venetiaans mysterie. Of toch niet?

Ik heb dit boek graag gelezen.

De auteur: 

Eric Bos is kunstcriticus en docent kunstgeschiedenis. Eerder schreef hij het niet bij Uitgeverij Passage verschenen boek 'De trouwe nimf', een prachtige roman waarin het 18de-eeuwse Venetië een rol speelt.
In de Weense roman Tafeldans (Uitgeverij Passage, Groningen 2013) verweeft hij geschiedkundige feiten, kunsthistorie en mythologie met elkaar in een met verve geschreven verhaal. Mooi, spannend en filmisch verteld. Het resultaat is een indrukwekkende historische roman waarin een zo levendig beeld van Wenen wordt opgeroepen dat de lezer het gevoel krijgt dat hij er bij is.
De vele culturele achtergronden van Venetië spelen een mooi subtiele achtergrond in De kadewachter (2015), een spannende roman rond dood en verwerking daarvan, die speelt in een mysterieus geportretteerde lagunestad
Kijk ook op zijn website: www.visualia.nl

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Uitgeverij Passage

Boekgegevens:
Titel: De kadewachter
Auteur: Eric bos
Genre: roman
Uitgave: paperback, 128 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Passage, juni 2015
ISBN: 978 90 54523000
NUR: 301
Omslag: Myrthe Heuvinkveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.