dinsdag 21 juli 2015

Ik las: 'De poppenspeler' van James Carol - er is een briljant brein voor nodig om een gestoorde geest te pakken

De poppenspeler

In 'De poppenspeler' van James Carol, staat profiler Jefferson Winter te kijken naar het vierde slachtoffer van een killer-die-niet-dood.
Een maniak die zijn slachtoffers nét in leven houdt. Ze zijn hulpeloze kasplantjes geworden met messteken over hun hele lichaam. Alleen hun gezicht is ongeschonden gelaten.

Rachel Morris maakt zich op voor een date met een man met wie ze al maanden chat. Ze zit in een ongelukkig huwelijk en deze chatvriend begrijpt haar zó goed... Zij wordt het volgende slachtoffer.
Maar is deze maniak wel de échte kwade genius, of is er iemand anders die de regie voert over de gruwelpraktijken? Een aanrader voor liefhebbers van thrillers over seriemoordenaars. Voor de lezers van 'Silence of the Lambs'

De poppenspeler is het eerste boek met hoofdpersoon Jefferson Winter.

Een adembenemende thriller!

Inspecteur Mark Hatcher roept de hulp in van profiler Jefferson Winter. Deze was vroeger werkzaam bij de FBI, maar werkt nu zelfstandig. Hij is de zoon van een veroordeeld seriemoordenaar en had een bijzondere band met zijn vader. Niets om jaloers op te zijn;

Het lachje dat even om de lippen van mijn vader speelde was in een fractie van een seconde weer verdwenen. Het was een wrede grijns. De grijns van een monster. Toen hij met zijn mond geluidloos drie woorden vormde, stokte mijn adem in mijn keel. Die drie woorden richtten zich rechtstreeks tot een geheime kant van mij, een kant die ik goed verborgen hield, zelfs voor mezelf.

Bij een lobotomie wordt het deel van de hersenen dat beslissingen aanstuurt en bepalend is voor onze persoonlijkheid, doorgesneden. 
Voorafgaand aan de lobotomie worden de slachtoffers verminkt en maandenlang gemarteld. Behalve hun gezicht, dat blijft intact.
Jefferson Winter is een gedreven man, gedreven om alles te kunnen begrijpen en hij gaat daar heel ver in. Hij gaat zelfs naar de beste hersenchirurg in London om meer kennis op te doen over lobotomie.

Wanneer je zo'n ingreep uitvoert, vernietig je dus eigenlijk iemands persoonlijkheid. Steel je zijn ziel, bij wijze van spreken.

Deze auteur beschrijft de ontreddering die de slachtoffers gevoeld moeten hebben op een duidelijke manier. Ik was in de ban van de gebeurtenissen en dat veranderde niet meer tijdens het lezen.
De wisselende perspectieven zorgen voor een heel afwisselend beeld van het geheel. Je kijkt mee uit het oogpunt van Jefferson of Rachel en ook (cursief gedrukte stukken) vanuit de dader.

De prettige schrijfstijl en korte hoofdstukken zorgen voor veel leesplezier. Zo nu en dan zie je wat humor. Dat is ook nodig om even adem te kunnen halen tijdens het lezen van deze adembenemende thriller. De hoofdpersonen zijn duidelijk beschreven. Ook Templeton die Winter behulpzaam is, is een krachtig personage.
De wanhoop van de slachtoffers wordt ijzingwekkend beschreven;

Ze zou de zon nooit meer zien, nooit meer op blote voeten over warm zand lopen. Al haar herinneringen zouden haar worden afgenomen, alsof ze nooit had bestaan. Dit was erger dan de dood, veel erger.

Ik heb enorm genoten van dit boek. Er is door de auteur een sfeer geschapen die nergens bezoedeld werd, de personages bleven sterk overeind in dit verhaal. Dat geldt vooral voor Winter en Templeton. Mede daarom kijk ik uit naar een volgende verhaal met Jefferson Winter in de hoofdrol.


Over de auteur:

James Carol is geboren in Schotland in 1969, waar hij zijn vroege jaren woonde. Hij verhuisde naar Engeland in de jaren tachtig en heeft er sindsdien gewoond. Op verschillende momenten heeft hij gewerkt als gitarist, geluidstechnicus, gitaar leraar, journalist, en als paardrij-instructeur.
Als hij niet schrijft, besteedt James zijn tijd aan het trainen van paarden en ruiters. Hij is een begenadigd gitarist en ontspant tijdens het schrijven met gitaar spelen en het opnemen van muziek. Hij woont in Hertfordshire met zijn vrouw en twee kinderen.

Besteld dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: De poppenspeler
Auteur: James Carol
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 400 pagina's
Uitgever: Uitgeverij De Fontein, mei 2015
ISBN: 978 90 26134 92 0
Ook als e-book verkrijgbaar

Oorspronkelijke titel:
Broken Dolls (2014)

2 opmerkingen:

  1. Hij is goed hé. Ik kreeg hem vrij onverwachts in mijn handen, maar was heel gelukkig toen hij zo goed bleek mee te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.