vrijdag 17 april 2015

Ik las: 'Lieve hart!' van Janine van der Hulst-Veerman - een historische roman


Lieve hart!

Auteur: Janine van der Hulst-Veerman
Genre: historische roman
Uitgave: paperback, 84 pagina's
Uitgever: Free Musketeers, 2013
ISBN: 978 90 48431 20 5
Ook als E-book verkrijgbaar

Het verhaal:

In het eerste deel van deze historische saga, over het visserijleven in Huizen anno 1906, leren we Marrie kennen. Door een noodlottig ongeval verliest ze haar vader en zorgt ze met haar moeder voor haar zes zusjes. Haar leven fleurt op wanneer ze Lammert de vissersknecht ontmoet. De moeder van Marrie heeft in eerste instantie bezwaar en waarschuwt haar om niet met Lammert om te gaan. Uiteindelijk zwicht Marries moeder en krijgen Lammert en Marrie verkering. In de laatste week van het visseizoen lijkt het noodlot opnieuw toe te slaan.

Ik las deze historische roman en dit is mijn mening;

Een prachtige cover!

Dit is een heerlijk boek om te lezen als je even terug wilt in de tijd. Voor mij was het een leuke kennismaking met Marrie en wat haar en de andere mensen bezighoudt in die tijd in Huizen en omgeving.
Ook de mij nog onbekende woorden, die gelukkig achterin verklaard werden, zijn een leuke bijkomstigheid. Het moesten er niet meer worden, dit was nog te overzien.

Het verhaal wordt neergezet op een ingetogen manier, het is niet saai maar ook niet opwindend te noemen. Zoals het wel passend is voor die tijd, vermoed ik.
Ik ben altijd blij wanneer iemand me informeert over hetgeen zij/hij opgestoken heeft van onderzoek naar het verleden en dat in een mooi verhaal weet te vertalen.
Al met al een leuk boek om te lezen en een knap debuut van deze auteur.

Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren.

Janine over zichzelf:

Mijn naam is Janine van der Hulst-Veerman, getrouwd met Jaap en moeder van drie hele verschillende en bijzondere kinderen. Wat het schrijven betreft, kwam in december 2013 de historische roman Lieve Hart! uit. Precies de naam van dit blog.
Lieve Hart! is een uitroep van verbazing uit het Huizers dialect. Zoiets als lieve tijd, of lieve help.
Ik lees graag boeken van verschillende genres als literaire thriller, roman en non-fictie.
Met mijn man en museumkaart bezoek ik regelmatig musea. Soms vanwege een bepaalde tentoonstelling, een andere keer om research te doen of gewoon omdat we toch een dagje in die stad zijn.
Het zou kunnen dat je me wel eens op tv hebt gezien. Af en toe figureer ik met heel veel plezier in commercials en televisieprogramma’s en -series als Goede Tijden Slechte Tijden, Bloedverwanten en Klokhuis.
Muziek is in ons huis met twee muzikaal getalenteerde kinderen dagelijkse kost. Mijn muzieksmaak is vrij breed en varieert van pop, hardrock tot volksmuziek.


Kijk ook even op haar blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.