vrijdag 13 maart 2015

Recensie: 'Op de kaart' van Simon Garfield

Op de kaart
Auteur: Simon Garfield
Genre: cartografie, historie
Uitgave: paperback, 495 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Podium B.V., 2013
ISBN: 978 90 575 9571 4

Bekijk hier de mooie trailer van 'Op de kaart' :
http://www.youtube.com/watch?v=5V-PDh0NK9E

Een leesproef van de eerste pagina's :http://issuu.com/uitgeverijpodium/docs/op_de_kaart_inkijk

Over de auteur:
Simon Garfield(1960) is journalist en schrijft voor The Independent en The Observer. Hij heeft vele non-fictieboeken op zijn naam staan. Eerder verscheen van hem 'Precies mijn type', een boek over lettertypen.
In 'Op de kaart' onderzoekt Simon Garfield, auteur van het succesvolle 'Precies mijn type', hoe kaarten onze geschiedenis hebben gemaakt en beïnvloed. Van de oude Grieken tot Google Maps.
Garfields belangstelling voor kaarten werd gewekt toen hij als kind dagelijks de kaart in de Londense metro bestudeerde. Deze fascinatie leidt hem in'Op de kaart' langs alle kleine en grote verhalen uit de geschiedenis van de cartografie.

Over het boek:
Simon Garfields belangstelling voor kaarten wordt gewekt wanneer hij als kind dagelijks de metrokaart in de Londense Subway bestudeert. Zijn fascinatie is sindsdien alleen maar toegenomen. In Op de kaart onderzoekt hij hoe kaarten, vanaf de eerste schetsen van de oude Grieken tot aan Google Maps, onze geschiedenis hebben gemaakt en beïnvloed. Garfield verhaalt over de onmogelijke opdracht om Afrika in kaart te brengen, over het maken van de perfecte globe, over Ptolemeüs en Johannes Blaeu, over de ontdekkers van de Zuidpool en de `Star Maps in Hollywood. En waarom heet Amerika eigenlijk niet Columbus?

'Een vrolijke kijk op de geschiedenis van landkaarten, bomvol anekdotes en virtuoos geschreven.' The Independent


Hoe ik het vond:
Ik ben in het boek gaan bladeren en wanneer ik een hoofdstuk tegenkwam, dat me op dat moment aantrok, door de titel bijvoorbeeld, ben ik daar verder gaan lezen.
Het boek is chronologisch opgebouwd, maar het zijn losse stukken die heel goed in een andere volgorde gelezen kunnen worden.

Het gaat niet alleen over de kaarten en de makers van deze kaarten, maar ook over de verhalen erachter. Heel mooi is bijvoorbeeld 'Het Vinlandmhysterie', dat onder andere gaat over de reizen van de Vikingen, maar het gaat ook over een kaart natuurlijk. Is deze echt of niet ?
Dit is geen boek om even te willen lezen, maar neem er je tijd voor. Zo vaak je wilt, wanneer je wilt.

Nog een leuk hoofdstuk vond ik 'Een negentiende-eeuwse moordkaart'.
Hierin staat beschreven de moord op Mary Ashfor in mei 1817 en wat nadien de door de verdediging en de aanklagers gebruikte kaarten er mee te maken hadden.
De verdachte van de moord werd in eerste instantie vrijgesproken, maar dat viel niet in goede aarde bij de bevolking. Er kwam een nieuw proces en daar werd geld geroken door de pamfletmakers en cartografen. Maar ook de plaatselijke leraar heeft grof geld verdiend met behulp van zijn studenten, aan kaarten maken voor het publiek. Hij gebruikte een houtgravure. Niet alles was helemaal waarheidsgetrouw. Clover Field het opeens Fatal Field omdat daar de moord zou zijn gepleegd.
Ik zou zo door kunnen gaan, maar volgens mij kun je hier wel uit opmaken dat het over diverse onderwerpen gedurende een heleboel jaren gaat.
Maar altijd staat de kaart centraal.

Dit vind ik een mooie quote :
'Op de kaart is een onweerstaanbare zoektocht, rijk geïllustreerd en vol vermakelijke anekdotes, naar waar we waren, waar we zijn en waar we naartoe gaan.'

Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren.


17 februari 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.