woensdag 18 maart 2015

Recensie: 'Meester Mitraillette' van Jan Vantoortelboom

Meester Mitraillette

Over het boek:

Een jonge schoolmeester belandt tijdens de Eerste Wereldoorlog in de loopgraven omdat hij in zijn dorp getuige is geweest van zaken die het daglicht niet kunnen velen. Als hij deserteert om zijn geliefde te zoeken wordt hij veroordeeld tot het vuurpeloton. Wat heeft Marcus Verschoppen er mee te maken?En zijn moeder ?
Jan Vantoortelboom beschrijft met zijn haarfijne pen hoe een jongen opgroeit en in zijn jeugd beschadigd raakt door een noodlottige gebeurtenis. Hij laat zien hoe schuldgevoelens een leven kunnen ontwrichten.

Mijn mening:

Wat hierboven over heb boek geschreven is, zegt echt niet genoeg.
Het verhaal is op een manier geschreven, waardoor je jezelf tijdens het lezen op je gemak voelt.
Het voelt aan of het in je eigen omgeving gebeurd is. Heel vertrouwd allemaal, kijkend in
een wereld waar nog niet alles vernield is door de snelheid van vandaag.

Jan Vantoortelboom schrijft heel beschouwend, je voelt, ziet en proeft wat er geschreven staat.
Je bent als het ware aanwezig in het verhaal, een toeschouwer.

Na de geboorte van zijn broertje:
'Toen mijn vader eindelijk naar boven kwam, zag ik dat alles goed was. Zijn ogen fonkelden.
Hij stak zijn hand naar me uit en trok me tegen zich aan....Vandaag was een blije dag.'
Het gaat over goed en kwaad, liefde en haat en alles wat de mens eigen is.
Een goede afwisseling tussen momenten tijdens jeugd van de hoofdpersoon terwijl hij nog thuis woont en later wanneer hij meester in het dorp is. Het voelt heel vanzelfsprekend.
Niet alleen de omgeving, maar vooral de gevoelens van de hoofdpersoon zijn heel mooi beschreven.
Het is heel ontroerend om te lezen hoe de auteur de jeugd van de hoofdpersoon neerzet.
Een gelukkige jeugd, met de dingen waar een jongere en later een jong volwassene mee bezig was, toentertijd. Een jeugd en gevoel van gerustheid, waarvan hij steeds de angst heeft om deze te verliezen.
'Dat moment, met zijn vieren samen in de keuken, met de kleine raampjes beslagen door de damp van eten dat voor de tweede keer werd opgewarmd en de geur van de kruidenbossen die aan touwtjes gebonden ondersteboven aan de kasknoppen bungelden: met een blije, ontspannen vader en moer ( het rode lintje met de gaatjes rond haar paardenstaart) vergat ik nooit meer.'

Wat er in zijn jeugd gebeurd is heeft een grote impact gehad op zijn leven, een leven dat ook niet lang duurt. Zijn angst en schuldgevoelens over dingen die hij zichzelf verwijt, zijn de oorzaak van de handelingen die tot zijn overlijden leiden. Door het verlies van vertrouwen in het leven.
'Ik ben niet bang. Ik heb mijn best gedaan.'


Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren

Over de auteur:

Jan Vantoortelboom (1975) geboren in Torhout, West-Vlaanderen (Belgiƫ) woont en werkt in Ossenisse, Zeeuws-Vlaanderen (Nederland).

In 2011 debuteerde hij met de bekroonde roman De verzonken jongen.
Het boek won De Bronzen Uil 2011, de Prijs Letterkunde West-Vlaanderen 2012, en stond op de shortlist voor de Zeeuwse Boekenprijs 2011.
Zijn tweede roman, Meester Mitraillette, verscheen in februari 2014 bij uitgeverij Atlas Contact.
Momenteel werkt hij aan De man die haast had.

Ik verwijs je naar een overzicht door Literatuur in Zeeland waar je o.a. een interview met
Jan kunt zien en een fragment uit het boek.

De vier boekverkopers die iedere maand in de uitzending van
hun vier favoriete boeken bekendmaken, verkozen 'Meester Mitraillette', tot beste boek van de maand februari 2014. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/310125


Boekgegevens:
Meester Mitraillette
Auteur: Jan Vantoortelboom
Genre: roman
Uitgave: paperback, 272 pagina's
Uitgever: Atlas Contact, februari 2014
ISBN: 978 90 254 3731 2


(Deze recensie is van 5 maart 2014)

2 opmerkingen:

  1. Dank voor je mooie recensie, Mieke. De boeken van deze auteur staan al op mijn 'nog te wensen' lijstje.Mooi dat ik alvast jouw recensie over dit boek kan lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had deze recensie vorig jaar al geplaatst op mijn website www.miekeschepens.nl. Ik ga met deze website stoppen en enkele recensies stonden nog met de verkeerde link op dit blog. Dat is nu aangepast. Gisteren de laatste twee overgezet!
      'De man die haast had' is zo mogelijk nog mooier dan Meester Mitraillette, Ellie! Wat een geweldig auteur is deze man!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.