zaterdag 21 maart 2015

Ik las: 'Zeg het' van Hetty Luiten - een liefdesroman



Zeg het

Waar gaat het verhaal over?

Zwaantje (34) heeft een eigen bloemenzaak in een dorp in Noord-Nederland. Bloemen betekenen veel voor haar. Ze heeft er al heel wat prijzen en krijgt ook veel opdrachten om ergens op locatie voor bloemen te zorgen. Haar moeder helpt haar bijna dagelijks in De gele plomp.
Zwaantje is geboren met een klompvoet en al zie je er amper nog wat van, ze is vroeger op school vaak gepest en ze heeft nog steeds het gevoel dat ze als vrouw niets voorstelt. Ze weet dat ze prachtige bloemstukken kan maken, maar daar houdt het dan ook mee op.
Toch heeft ze een stille aanbidder. Ze kan dat niet begrijpen, maar het ergste is: ze weet niet wie het is. Telkens als ze denkt dat ze weet wie het is, blijkt hij het toch niet te zijn.

Dit is mijn leeservaring:

Een verhaal met twee verhaallijnen, een voor Zwaantje en een voor de stille aanbidder, maar wie dat is blijft tot op het laatst onbekend. Mooi gedaan, zo blijft het spannend!
Een roman, maar met een boodschap; stop pesten! Het blijft een leven beïnvloeden.

Zwaantje ziet haar zelfvertrouwen groeien wanneer ze zoveel complimenten krijgt over haar bloemen en zelfs prijzen wint. Maar toch blijft in haar achterhoofd hangen dat ze steeds gepest werd om haar klompvoet, daardoor blijft ze erg voorzichtig in relaties. Dan krijgt ze vanaf Valentijnsdag kaarten met de tekst Zeg het op de voorkant, zonder afzender er op.
Een leuke, vrolijke roman met een verrassend einde.
Ik heb het boek graag gelezen en waardeer het met 3/5 sterren.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via
Bol.com

Over de auteur (info: Hebban.nl)

Hetty Luiten was een Nederlandse romanschrijfster. Eerst schreef ze vooral korte verhalen voor de jeugd en voor volwassenen, columns en interviews. Veel daarvan werden gepubliceerd in kranten en tijdschriften als Flair, Libelle en het Friesch Dagblad. Haar romandebuut maakte ze in 2004, daarna volgden nog vele familieromans, die zeer populair waren. Daarnaast vertaalde Luiten ook verhalen en teksten uit het Zweeds en Deens.

De auteur over zichzelf bij Ellessy:

Geboren in 1950 in Enschede, opgegroeid in Haarlem. Hbs gedaan, wat rondgezworven en baantjes gehad in Nederland, België, Duitsland; o.a. bij een Zweeds bedrijf. Getrouwd, fulltime huisvrouw geworden toen ik kinderen kreeg. Ondertussen verliefd geworden op Zweden, de taal geleerd. Later ook Deens.
Vertaalster geworden. Honderden korte verhalen vertaald voor bijna elk Nederlands en Belgisch tijdschrift, vele zakelijke teksten en ook diverse boeken.
Verhuisd naar het Groningse platteland, waar ik dagelijks geniet van de rust en het uitzicht. Aangemoedigd door een Deense schrijver en door de Groningse rust, ben ik ook zelf gaan schrijven. Samen met hem schreef ik een serie kinderverhalen voor Donald Duck. Daarna schreef ik “zelfstandig”.
In het begin kortere teksten (zoals columns voor het Friesch Dagblad en het tijdschrift Vriendin en korte verhalen voor de bladen YES, Donald Duck, Okki, Taptoe, Flair), maar sinds zowel man als kinderen het huis uit zijn: boeken.
Tegenwoordig wissel ik het vertalen dus af met het schrijven – en geniet daar dagelijks van.
Al mijn boeken zijn ook uitgekomen of komen uit in groteletteruitvoering (uitgever GLB – zie: www.groteletter.nl) en als gesproken boek en/of braille (zie www.aangepast-lezen.nl)

Hetty Luiten overleed op 7 maart 2013 in de leeftijd van 62 jaar.

Boekgegevens:
Titel: Zeg het
Auteur: Hetty Luiten
Genre: liefdesroman
Uitgave: paperback, 244 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Ellessy – Relax, 2013
ISBN: 978 90 86602 20 9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.