woensdag 7 januari 2015

Recensie: 'Weekend Terschelling' van Els Kerkhoven


Weekend Terschelling


Voordat Isa naar het buitenland vertrekt, gaat ze met haar zusje Daan en hun beste vriendin Sylvie nog een keer terug naar Terschelling, het vakantie-eiland van hun jeugd. Ze halen mooie herinneringen op en brengen een bezoek aan Jannetje, de moeder van Loek en Gerben - hun vakantievrienden van vroeger. De trip down memory lane krijgt een dramatische wending als Sylvie spoorloos verdwijnt. Jannetje blijkt de enige getuige, maar zij heeft een beginnende vorm van alzheimer. Hoe betrouwbaar is haar getuigenis?

Daan en Isa zetten alles op alles om Sylvie terug te vinden, maar dan verandert de zoektocht op het eiland in een regelrechte nachtmerrie.

Ik las het papieren boek, de derde druk alweer.

Het is januari wanneer ik dit schrijf, maar ik dacht terug aan een heerlijke zomer terwijl ik dit boek aan het lezen was.
Alleen de cover al is prachtig; bijzonder uitnodigend om naar het strand te gaan en lekker te banjeren over het rulle zand met de zon schijnend op je bolletje. Een mooi ontwerp van Janine Jansen. Dat zou best Daan kunnen zijn, die daar loopt op haar slippers.

Daan over zichzelf, terwijl ze aan haar zoontje Billy denkt;
'Van alle steekjes die ze ooit in haar leven heeft laten vallen, was dit de allerbeste.'
Deze zin vond ik zo ontzettend mooi! Van iemand die zichzelf kent, weet dat ze niet alles goed doet, maar heel blij is met dat ene 'foutje'.

Het verhaal leest heel prettig mede door de afwisselende verhaallijnen. Hierdoor leer je al snel de personages goed kennen. Tenminste, dat is wat je denkt...
Totdat er iets gebeurt waaruit blijkt dat je helemaal op het verkeerde been gezet bent bij je kijk op het karakter van een paar van de hoofdpersonen, en niet iedereen is even sympathiek te noemen.
'Hell hath no fury like a woman scorned' is helemaal van toepassing hier.

Er komen geheimen naar voren wat de spanning nog flink opdrijft. Je denkt op dat moment te weten hoe het verhaal zal gaan eindigen, maar niets is minder waar.
Het komt tot een heel onverwacht einde met een beetje romantiek in het vooruitzicht voor een paar van onze hoofdpersonen.

Ik heb genoten van deze manier van schrijven en waardeer deze lekker spannende thriller met 4/5 sterren.

Bestel dit boek via je lokale boekhandel of via:

Over de auteur:
Een schrijfwedstrijd winnen, waarna je schrijfcarrière echt van start gaat. Het overkwam Els Kerkhoven, die de Libelle Spannende Verhalenwedstrijd won. In 2012 debuteerde ze met Gifdochters, een thriller die lyrisch ontvangen werd. Sindsdien combineert ze haar werk als etaleuse met het schrijverschap. Weekend Terschelling is haar tweede thriller.

Auteur: Els Kerkhoven
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2014
ISBN: 978 90 218 0918 2
NUR: 305

Ook als Ebook verkrijgbaar
Dit boek doet mee voor de uitdaging: Ik lees Nederlands 2015

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel Mieke voor deze recensie. Ik vond haar debuut 'Gifdochters' goed alleen stoorde het grote aantal taal- en tikfouten in het boek me toen dusdanig dat het ten koste ging van het verhaal. Maar ik ben toch erg benieuwd naar deze thriller zeker na deze recensie. Heerlijk zo'n 'mindfuck' :)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.