vrijdag 9 januari 2015

Ik las: 'Mijn vader was een NSB'er' van Elmer den Braber



Mijn vader was een NSB'er
Met een voorwoord van Maarten van Rossem
een adembenemende zoektocht naar vrijheid, vriendschap en rechtvaardigheid

Waar gaat het boek over? Op de achterflap:

Weesp, mei 1945.De vader van de 17-jarige Elsa Aaldering is na zijn arrestatie onder onopgehelderde omstandigheden in het voormalige SS-concentratiekamp Vught om het leven gekomen. Bovendien is Elsa het contact met haar hartsvriendin Anna volledig kwijtgeraakt.
Het gezin Aaldering blijft ontredderd achter, maar ondanks alles lukt het Elsa elders een nieuw leven op te bouwen met haar man Willem. Het geluk kent echter een hoge prijs: ze moet het verleden doodzwijgen.

Nu, vele jaren later en in de herfst van haar leven, houdt Elsa op een gewone maar prachtige zondagmiddag een familiefeestje. Ze beseft dat dit haar laatste kans is om de waarheid over haar 'foute' vader te onthullen.

Mijn vader was een NSB'er geeft een stem aan honderdduizenden Nederlanders die als kinderen van collaborateurs moesten omgaan met de gevolgen van de keuzes van hun ouders. Door de ogen van de jonge Elsa sleept de roman de lezer mee in een stroomversnelling tussen heden, verleden en alles dat daarin wordt meegesleurd. Bovenal is het een spannend verhaal vol tegenstrijdige emoties over vriendschap, verraad en onmogelijke keuzes - de strijd van Elsa geeft een stem aan de zwaarbeladen erfenis van ruim 1 miljoen Nederlanders.

Eind mei werd ik door Elmer den Braber benaderd om zijn boek Mijn vader was een NSB'er te lezen en een recensie te schrijven. Hij stuurde een link mee van zijn website en daar heb ik de trailer bekeken. Ik was meteen geïnteresseerd en heb toegezegd het boek te gaan lezen en een recensie te plaatsen!

Bovendien was ik een van de tien boekbloggers die meededen aan een blogtoernee.

Ik las het papieren boek. Dit is mijn leeservaring.

Een aangrijpende, indrukwekkende en onthullende roman!

Het boek begint met een enthousiast voorwoord van niemand minder dan Maarten van Rossem, waarin hij zich onder meer verbaasd uitspreekt over het feit dat zo weinig geleerd is van het NSB-verleden en de oorlog. Terecht, denk ik!

De proloog zorgt er voor dat je meteen in het verhaal zit. Wat een emotie!
Was ik maar dood, dan hoefde ik niets meer te voelen en was ik vrij, net als alle Nederlanders. Zo vrij als een vogel. Vogelvrij.
Ik zuchtte diep en wreef over mijn gezicht. Dóór moest ik, voor mezelf, voor mijn familie en voor vader.

Lieve vader, ik mis je zo.

Na het lezen van dit boek stel je jezelf de vraag wat je zelf gedaan zou hebben in die bepaalde situatie?
Het is ontroerend om te lezen hoeveel geheimen er binnen een familie zijn.
Zoveel geheimen met evenveel redenen. Soms is het schaamte, soms uit schuldgevoel, soms uit lafheid. Moet alles wel verteld worden? Koste wat het kost?

Het naschrift bevat indrukwekkende verhalen van een aantal personen, waaronder Emil Ratelband.
Deze vertellingen zijn kostbare aanvullingen op het eigenlijke verhaal. Een bonus.


Door de vlotte schrijfstijl, de goed uitgewerkte personages was ik meteen in de ban van het verhaal en dat is zo gebleven. Dit verhaal zal nog beter tot zijn recht komen in een herziene druk.
Het is zonder meer een knap debuut.

Ik heb het boek graag gelezen en waardeer het op 3,5/5 sterren

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Bol.com
Bruna.nl
Ako.nl



Elmer den Braber over zichzelf op zijn website:
In het dagelijks leven ben ik zelfstandig ondernemer als social media adviseur voor bedrijven. Vaak blijft het niet bij advies alleen, maar neem ik de gehele social media in beheer, wat ook betekent dat ik veel blogs schrijf. Voorheen heb ik jarenlang bij een ICT leverancier gewerkt als accountmanager, softwarelicentie-adviseur en als leidinggevende.

Als vooropleiding heb ik tweetalig VWO gevolgd (Nederlands/ Engels) en daarna HBO Communicatie.

Ik ben getrouwd, heb twee zoontjes van 5 en 3 jaar oud en woon onder de rook van Eindhoven in het Brabantse Budel.

Meer weten over hoe mijn schrijfproces verloopt en is verlopen? Hier op deze website plaats ik regelmatig een blogpost, zoals deze.



Kijk ook even op zijn website.

Auteur: Elmer den Braber
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Uitgeverij de Spion, oktober 2014
ISBN: 978 90 82100 60 0
NUR: 301

Ook als Ebook verkrijgbaar

Dit boek doet mee voor de uitdaging: Ik lees Nederlands 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.