vrijdag 12 december 2014

'Mijn vader was een NSB'er' van Elmer den Braber - De blogtournee



Mijn vader was een NSB'er van Elmer den Braber

Het verhaal (zoals op de website):

Tijdens de roerige laatste dagen rond de bevrijding van Nederland in 1945 is NSB’er Hendrik Aaldering omgekomen. Hoewel in de jaren erna het gemis van een vader een belangrijke rol speelt bij de Familie Aaldering, trekt met name het NSB verleden van Hendrik een zware wissel op de levens van de kinderen en kleinkinderen. Zelfs nu nog ijlt die zwarte bladzijde flink na, ook al wordt er nooit over gesproken.
Zijn dochter Elsa was 17 toen Hitler’s Derde Rijk viel en denkt tijdens de nadagen van haar leven vaak terug aan die tijd en aan de speciale band die ze had met haar vader. Door de diepgewortelde schaamte en de taboes rond dit thema, was ook haar man Willem, een gereserveerd man en inmiddels al bijna 7 jaar overleden, een groot voorstander van het doodzwijgen en de tijd zijn werk te laten doen.
Nu, vele jaren later, als alle wonden geheeld lijken te zijn, wil Elsa ondanks tegenstand vanuit haar familie haar verhaal doen: haar geweten tergt haar.


Eind mei werd ik door Elmer den Braber benaderd om zijn boek Mijn vader was een NSB'er te lezen en een recensie te schrijven. Hij stuurde een link mee van zijn website en daar heb ik de trailer bekeken. Ik was meteen geïnteresseerd en heb toegezegd het boek te gaan lezen en een recensie te plaatsen!


Elmer heeft in de tussentijd onder meer een blogtournee georganiseerd. In totaal 10 enthousiastelingen hebben toegezegd om hier aan deel te nemen.

Hier onder volgen in willekeurige volgorde de boekbloggers die deelnemen aan de blogtournee.
Kijk ook even op hun blog; ik volg ze stuk voor stuk!

Sandra – Sandra schrijft en leest
Tessa – Tessa Heitmeijer recensie 7.12.2014
Conny – Connies boekkies recensie 11.12.2014
Mieke – Graag gelezen
Jenny – Jenny’s bookcase
Monique – Wie schrijft blijft recensie 27.11.2014
Wendy – Passie voor boeken recensie zie link bij interview deel I 10.12.2014
Linda – Linda Linea Recta recensie 8.12.2014
Annelies – Boekboetiek
Christina – Christina’s boekenhoekje


In het kader van deze blogtournee omtrent deze titel is het vandaag mijn dag om het stokje over te nemen. Van 7 tot 17 december zal er elke dag een recensie/leesbeleving/interview/ of iets anders geplaatst worden over dit boek.

Laat ik beginnen met een link naar een interview door Wendy Wenning met Elmer, gisteren geplaatst op haar blog: http://www.passievoorboeken.com/blogtournee-mijn-vader-was-een-nsber-interview-elmer-den-braber/

Zoals je kunt zien heeft Elmer uitgebreid antwoord gegeven op de bovenstaande vragen.
Maar Wendy had nog veel meer vragen voor hem en dit interview krijgt een vervolg.
Maandag 15 december zal dit vervolg gepubliceerd worden, dus kijk dan ook weer op haar blog.

Elmer was ook in de uitzending bij AmsterdamFM op 8 december.

Luister hier naar deze uitzending.


Vandaag las ik het voorwoord in dit boek, geschreven door niemand minder dan Maarten van Rossem, waarin hij eindigt met de woorden:

'Ik wens u veel plezier met het lezen van de roman Mijn vader was een NSB'er,
ontegenzeggelijk een heel bijzonder verhaal over keuzes en die andere kant in de oorlog.'

Lieve mensen, ga ook even naar: Wie wint er op 20 december tijdens het Brul van Hul-Gala? en stem op dit debuut!
Wie wint er op 20 december tijdens 
het Brul van Hul-Gala?
 Mijn recensie van deze debuutroman van Elmer den Braber kun je lezen op 9 januari 2015.

2 opmerkingen:

  1. Prima samenvatting van de blogtournee tot nu toe! Heel veel leesplezier en ik kijk uit naar je recensie in januari.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.