zaterdag 27 december 2014

Ik las: 'California Dreaming' van Iris Pinson




California Dreaming
Carrière, erotiek en tragiek

Wie wil er niet rijk worden en bekendheid verwerven. Een droom die de werkelijkheid overtreft? Is dat niet, waar het bij veel mensen in het leven om draait? Of eindigt de gekoesterde droom in een nachtmerrie?

Micky en Dana vormen een ambitieus stel. Ze staan aan het begin van hun carrière en ze zijn bereid hiervoor offers te brengen. Dana is een knappe jonge vrouw die de nodige aanbidders heeft, maar ook kritisch is. Ze heeft voor zichzelf een carrièrepad uitgestippeld waarbij ze handig gebruikt maakt van haar charmes. Deze insteek blijkt zeer renderend te zijn, waarbij Dana haar principes discreet laat varen als het haar uitkomt.

Het leven lacht Dana toe met een glansrijke carrière, rijkdom en geluk in de liefde.
Maar klopt haar voorstelling wel? Is ze wel zo succesvol zoals ze iedereen laat geloven, of zijn het louter dromen om haar miserabele leven aangenaam te maken? Eén van haar geliefden heeft een wens, die hij graag ingevuld zou willen zien. De weg hiernaar toe is de weg van melk en honing, maar de bestemming is niet de hemel maar de hel, waarbij Dana genadeloos wordt geëxploiteerd. De tralies worden zichtbaar waar haar leven zich achter afspeelt.

Het blijkt voor Dana een dagelijks gevecht om te overleven. De pijn in haar hart is ondragelijk, maar ze is een vechter en bereid om de strijd aan te gaan. Het is vallen en opstaan. Door in haar droomwereld te geloven, vindt ze de kracht die ze nodig heeft om aan haar lijdensweg te ontsnappen. Of is de nare werkelijkheid de nachtmerrie, waaruit Dana ontwaakt?

Dit is mijn mening:

Een prachtig verhaal met carrière, erotiek en tragiek als onderwerp zoals ook op de cover onder de titel staat vermeld. Als je denkt dat je te maken krijgt met een verhaal met een en al romantiek, kun je het boek meteen wegleggen. Maar liefde, misbruik, geluk en pech zijn ook aan de orde in deze spannende roman. Alle gebeurtenissen zijn op bijzonder dramatische wijze beschreven, maar niet op een manier dat je het overdreven zult vinden.
Ik sloeg de laatste bladzijde om en bedacht dat de titel ook had kunnen zijn: Wat als...
De auteur schrijft heel goede dialogen waardoor het fijn lezen is. Ook de personages zijn duidelijk beschreven, maar je moet niet denken dat je ze kent als je nog in deel 1 aan het lezen bent. Het zijn namelijk twee werelden waarin we kijken. Een realiteit en een 'wat als...-wereld' niet per se in deze volgorde.
Deze twee werelden vertaald in de twee delen hebben naar mijn mening niet meer met elkaar te maken dan dat er bijna dezelfde personages in voorkomen. Maar wel in een andere gedaante moet ik erbij zeggen. Wanneer je niet voor ogen hebt dat het twee werelden zijn waar je in meekijkt, kan het boek verwarrend overkomen.

Dana is de persoon waar het om gaat in beide delen. Ik vond allebei de delen de moeite waard om te lezen en de gebeurtenissen mee te maken in haar streven naar succes op allerlei gebied. Het is maar hoe je er naar wilt kijken.
Ik heb het boek graag gelezen en waardeer het met 4/5 sterren.

Eerder las ik van Iris Pinson 'Als je alleen...' en zie in California Dreaming dat haar manier van schrijven me steeds meer gaat bevallen. Ik kijk daarom uit naar haar volgende boek 'Dr.Norton'.

Iris over zichzelf:

'Ik ben schrijfster van erotische liefdesdrama’s (fictie). Mijn romans bevatten ongecompliceerde verhalen voor ‘s middags op de bank als het regent of bij mooi weer op het strand.'

Auteur: Iris Pinson
Genre: roman
Uitgave: paperback, 320 pagina's
Uitgever: Pinson Publisher, november 2014
ISBN: 978 90 82192 92 6
Ook als Ebook verkrijgbaar

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.