maandag 13 oktober 2014

Ik las: 'Kieuw' van Saskia Maaskant. **** 1/2



Kieuw

'Als je vrienden wilt zijn, vertel je je geheim', zei ik moedig.
Kay plukte bedenkelijk aan zijn sjaaltje.
'Vrienden hebben geen geheimen voor elkaar', voegde ik eraan toe.

Filia is opgegroeid bij oma. In het dorp kwamen ze niet, en buiten de boodschappenbezorger Waldemar kwam er nooit bezoek over de vloer. Wanneer oma sterft, lijkt het huis nog donkerder te zijn dan anders. De eenzaamheid spoelt in golven over Filia heen. Haar enige afleiding is het dagboek dat oma haar naliet, vol bizarre herinneringen aan een buitengewone jongen met een ongelooflijk geheim. Is hij de reden dat oma zich afsloot van de buitenwereld?

Maar dan trekt Kers plots ongevraagd bij haar in. Kers is een opgewekte flapuit die licht en vrolijkheid in huis brengt. Ze woedt als een storm door Filia's leven en dwingt haar naar buiten, de echte wereld in. Filia bloeit op, durft zelfs contact te maken met Waldemar, maar net dan houdt Kers iets voor haar achter...


Op het voorblad heeft Saskia geschreven: 'Voor Mieke. Koester me. Bewaar me. Lees me, als je wilt'
Prachtig, toch?
Ik heb het boek gelezen en was blij verrast.

De cover laat een afbeelding zien van een ingelijste foto op een achtergrond van zeewier.
De afbeelding op de foto is niet erg duidelijk en er liggen waterdruppels op. Ik had de neiging om deze druppels weg te vegen.

Het voorwoord op zwarte bladzijden geeft meteen de toon weer:
'Er was eens een goudvis en die goudvis was een meisje.
De oude vrouw had haar in een vissenkom gestopt en hield haar daar.'

Wat een fantasie! Een heel bijzonder boek dat je meeneemt naar een andere wereld.
Een gevoel van eenzaamheid overvalt me al na het lezen van de eerste bladzijden en dat gevoel heb ik lang gehouden, maar het was een mooi gevoel.
Het lijkt een beetje op een sprookje, een beetje een fantasy-verhaal met een knipoog naar de werkelijkheid. (Niet andersom)

De verhaallijn over Filia en de verhaallijn over haar oma wisselen elkaar af door de keuze van een andere letterkleur, waardoor het boek prettig leest. Een overeenkomst met een echt dagboek zijn de doorhalingen in het dagboek van oma.
De verhaallijnen passen goed bij elkaar ondanks de verschillen van de karakters.
Maar ook Kay en Filia hebben een soort van overeenkomst: ze leven in een vissenkom, ieder op een andere manier.
Vergelijkbaar met 'Twintigduizend mijlen onder zee' van Jules Vernes, waar ook de bezoekers niet mochten vertrekken, omdat een geheim bewaard moest worden. Toevallig het lievelingsboek van oma?

Saskia Maaskant heeft de personages goed weergegeven en ze zijn zeker geloofwaardig neergezet.
Het verhaal zit goed in elkaar en het is weergegeven in een mooi vormgegeven boek met prachtige tekeningen die ook doen denken aan 'Twintigduizend mijlen onder zee'. Een verhaal over een meisje dat beetje bij beetje kennismaakt met de wereld om haar heen.

Wat je met woorden kunt doen:
'En daarom spreekt men van het “dierenrijk” en het “mensdom”.
Deze auteur heeft zeker de kracht om zich goed te kunnen verwoorden.
Terwijl ik de laatste bladzijden las, voelde ik duidelijk een deining...

Ik heb enorm genoten van dit boek en waardeer het met 4 ½ /5 sterren **** ½


Trefwoorden: fantasie, weeskind, vriendschap, zonderling
Ik wil dit aanvullen met: werkelijkheid, sfeervol

Over de auteur:
Naam: Saskia Maaskant
Geboortedatum: 6 april 1981
Geboorteplaats: Zierikzee, Nederland
Gehuwd: ja
Kinderen: een meisje (Floor)
Woonplaats: Sommelsdijk (Middelharnis, Zuid-Holland)
Opleiding: VWO (derdegraads ASO in België) en HBO International Business and Languages
Kleur haar: blond
Kleur ogen: blauw
Lengte: 1.67 m
Sport: paardrijden
Hobby: schrijven en lezen
Huisdieren: een poes

Bovenstaande vond ik op haar website http://www.saskiamaaskant.com. Daar vind je meer informatie over Saskia.
Kieuw kun je ook op facebook volgen: http://www.facebook.com/kieuwboek
Saskia Maaskant debuteerde met het spannende fantasy-verhaal De Verteller van Beorga.

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via:

Auteur: Saskia Maaskant
Genre: young adult (maar zeker geschikt voor volwassenen)
Uitgave: paperback, 232 pagina's
Uitgever: Davidsfonds Uitgeverij nv, 2013
ISBN: 978 90 59085 18 3
NUR 285


2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.