maandag 20 oktober 2014

Ik las: 'Romke D'13' van Rients Hofstra. ~Zoals het is kan het beter~



Romke D'13
Zoals het is kan 't beter

De achterflap:

Persoonlijke frustraties, irritaties en soms zelfs woede liggen ten grondslag aan dit boek.
Met een mengeling van fictie en feiten is een boek geschreven waarin nogal wat overhoop is gehaald. Soms met choquerende uithalen, dan weer met zeer werkbare oplossingen. Alles verpakt in een vlot geschreven verhaal vol humor en zelfspot.
Uitgangspunt is een onterecht geruimd graf. In de loop van het verhaal met een thrillerachtig slot, worden in de plaatselijke kroeg nogal wat discussies gevoerd over politiek, geloof, onderwijs, milieu, justitie, maar ook voetbal. Enkele taboes worden geslecht. Misstanden komen in niet mis te verstane bewoordingen aan de orde, met filosofisch getinte en historisch verantwoorde verwijzingen én oplossingen. Eén daarvan is ‘het omgekeerde geloof’.
Voor alle politieke problemen komt een allesomvattend alternatief. ‘Vervroegde verkiezingen, maanden durende formaties, incompetente bewindslieden, ongeloofwaardige concessies, uitruilen, piketpaaltjes, breekpunten, uitsluiten, gedogen, one-issue partijen en vallende kabinetten’ gaan tot het verleden behoren. Binnen de context van het geheel zou ‘Bleke Blokjes’ zelfs tot een politiek begrip kunnen uitgroeien.
Een werkelijk doeltreffend democratisch bestel met echt deskundige bewindslieden, is haalbaar. Zonder maximale monddode minderheden en minimale meeknikkende meerderheden.
De ondertitel: “Zoals het is kan ’t beter” zal na het lezen van dit boek een juiste blijken!

Ik las het papieren boek en dit is mijn mening:

De verklaring van de titel Romke D'13 wordt duidelijk op bladzijde 145. Prachtig bedacht!

Het is meteen duidelijk dat deze editie van dit boek niet geredigeerd is, waardoor er een aantal fouten in zijn blijven staan.
Dat deed me in het begin mijn tenen bij elkaar knijpen. Ik sprak met mezelf af dat ik in ieder geval in het boek zou blijven lezen. De auteur heeft aangegeven dat aan een herdruk gewerkt wordt, zonder 'verschrijvingen' waardoor het leesplezier zeker zal vergroten.

De auteur heeft een bijzondere schrijfstijl; geen poespas, recht door zee en is hier en daar humoristisch te noemen. Ik werd geboeid, mede door de 'adderbrieven' en de reden waarom ze geschreven waren. Dit onderwerp loopt door het hele verhaal heen.

Het boek is gedeeltelijk fictie en dat moet je voor ogen blijven houden terwijl je verder leest.
Godsdienst is nadrukkelijk aanwezig maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren, het past in het verhaal. Ook het onderwijs komt ter sprake.
Er spreekt heel veel boosheid en ook teleurstelling uit het verhaal. Boosheid door onmacht, vermoed ik.
Al deze boosheid heeft mede geleid tot het schrijven van dit boek. De auteur levert met dit boek mogelijkheden aan om een wel goed werkend politiek systeem uit de grond te stampen.

De uitgangspunten van zijn voorstel zijn: Deskundigheid, Constitentie en Continuïteit.
Deskundigheid spreekt voor zich. Geen zeteltjesgesjoemel meer met als ultiem doel: het door welwillende hobbyisten begeerde pluche.
Consistentie als voorwaarde voor bewindspersonen, die vrij van innerlijke tegenspraak dienen te zijn.
Continuïteit, oftewel ononderbroken samenhang of duur ten opzichte van beleid lijkt mij voor een land van levensbelang.

Het zou voor politici verplicht moeten worden om dit boek te lezen. Niets doen is hetzelfde als kansen laten liggen.
Er worden een heleboel 'heilige huisjes' omgegooid in dit boek maar er worden tevens oplossingen aangeboden. Dat alles op een boeiende manier verwoord.

Tegen het eind is het verhaal ongemerkt in een soort thriller veranderd. Knap gedaan!
Rients Hofstra heeft zijn ideeën duidelijk kenbaar gemaakt in dit boek.

Het is zeker geen alledaags boek, dit Romke D'13.
Zegt het voort, zegt het voort...

Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren

Over de auteur:
Rients Hofstra, (31 oktober, 1949) ruim 10 jaar inwoner van Almere, Fries van oorsprong, 35 jaar woonachtig geweest in Muiderberg. Oud onderwijzer, nu debuterend schrijver.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Auteur: Rients Hofstra
Genre: literaire fictie algemeen
Uitgave: paperback, 304 pagina's
Uitgever: Schrijverspunt Clusteruitgeverij, tweede druk mei 2014
ISBN: 978 94 62660 29 8
NUR 300
Ook als Ebook verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.