woensdag 22 oktober 2014

Ik las: 'Overspel' van Clarice Janzen voor het lezerspanel van Uitgeverij Marmer



Overspel

Auteur: Clarice Janzen
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 224 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Marmer, 2014
ISBN: 978 94 60682 19 3
NUR: 305

Overspel is een bijzonder en aangrijpend verhaal over lust en verlangen, en over de diepe gevoelens van liefde. In een mooie pakkende stijl voert Clarice Janzen de lezer mee naar een zeer verrassende ontknoping.

Maurits is getrouwd en gelukkig met Eva. Als Eva hem voorstelt om eens in de zoveel weken vreemd te gaan, maar dan met elkaar, is Maurits wat afwachtend. Maar hij besluit mee te gaan in het spel. Maurits ziet zijn afspraakjes met Céline als spannende dates, tot hij haar de eerste keer ontmoet en dan ineens bevangen wordt door het gevoel dat hij echt overspel pleegt. Wie is die vrouw die als twee druppels water lijkt op zijn eigen vrouw?
Celine, de vrouw als wie Eva zich voordoet, is Eva, maar toch ook weer niet. De welbespraaktheid van Celine komt Maurits vreemd voor, net als de wijze waarop ze Maurits verleidt: daadkrachtig, subtiel en vol onbekende spanning. Niets aan haar is als Eva, en toch is ze Eva. Als Maurits thuiskomt na een opwindende hotelnacht is Eva ineens verdwenen.

Ik las het papieren boek en dit is mijn mening:

De auteur weet meteen je aandacht te pakken in dit verhaal.
Het verhaal begint met een zin, die je niet iedere dag als openingszin leest: Op een heldere voorjaarsavond stelt mijn vrouw Eva mij voor om overspel met haar te plegen.Daar wil je, als nieuwsgierig aagje natuurlijk meer over te weten komen.
Deze auteur heeft een prettige schrijfstijl waardoor je lekker door kunt lezen en ik had het boek dan ook snel uitgelezen.

Mooi om te lezen hoe Maurits alles in het werk zet om te ontdekken welke plannen Eva had. En ook welke beslissingen ze genomen had is nog een raadsel voor hem.
Als ik niet beter wist, zou ik vermoeden dat ik lijd aan waandenkbeelden of een delier.
Waar het in het begin inderdaad op een thriller leek zoals we gewend zijn, verminderde dat gaandeweg het verhaal in een spannende liefdesroman. Spannend omdat je niet weet hoe het af zal lopen.
Dat deed echter niet af aan het leesplezier voor mij als lezer.

Ik heb het boek graag gelezen en waardeer het met 4/5 sterren.

Over de auteur:

Clarice Janzen is journaliste en wordt gezien als een groot schrijverstalent. Na succesvol te zijn geweest met enkele korte spannende verhalen, debuteert ze met haar eerste literaire thriller Overspel. In 2015 zal haar tweede literaire thriller Verloren bij Marmer verschijnen.

Clarice heeft op mijn vraag waarom er niet meer over haar bekend is, als antwoord gegeven dat ze zich graag verre houdt van publiciteit en social media. Ze heeft een Facebook-pagina, maar daar houdt het wel ongeveer bij op.
Eventuele interviews geeft ze via mail. Het liefst met het boek zelf als onderwerp en niet de auteur, geeft ze aan. Dat respecteer ik natuurlijk. Wel jammer...

4 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.