donderdag 16 oktober 2014

Ik las: 'Na Melanie' van Svea Ersson



Na Melanie

Het vrijstaande huis in de geboortestreek van haar vriend Jochem leek perfect. De grote tuin maakte het uitstekend geschikt voor een gezin met kinderen, Rosalins grootste wens. Eenmaal in Haarwoude aangekomen, vervaagt Rosalins geluksgevoel snel. De vorige bewoonster blijkt zichzelf van het leven te hebben beroofd en Jochems ex, Suzan, woont op nog geen vijf kilometer afstand. Terwijl Rosalin wanhopig probeert zwanger te worden, dringt het verleden zich aan haar op. Wat heeft zich vroeger in het huis afgespeeld? Waarom wordt Rosalin bedreigd als ze daar achter probeert te komen? Welke rol speelt Jochem? En wie is de vader van de baby van Suzan?

Ik las het papieren boek en dit is mijn mening:

De cover toont de gedeeltelijke afbeelding van een jong meisje. Ze staat ietwat bedremmeld achter prikkeldraad in de struiken. Waarom staat ze daar?
De verklaring van de titel Na Melanie wordt laat in het verhaal verklaard. Tot die tijd kan het nog enkele andere betekenissen hebben.

Er zijn een aantal tijdslijnen die elkaar afwisselen in het verhaal. Deze zijn goed te volgen omdat er boven de hoofdstukken een datum en een tijd vermeld staan. De hoofdpersoon Rosalin is steeds in de ik-vorm aanwezig, afgewisseld door een andere verteller. Wanneer deze persoon aan het woord is, verandert het lettertype enigszins. Mooi gedaan. De soms wisselende gevoelens van de personages worden goed verwoord en de karakters zijn zeker geloofwaardig te noemen.

Tijdens het lezen is er vanaf de eerste bladzijden een spanning voelbaar die soms opgebouwd wordt en dan weer wat afneemt, maar nooit helemaal weg is. Ik dacht op een bepaalde passage dat ik wel wist wie de andere verteller was, maar dat was niet het geval. Deze vergissing heb ik nog een keer gemaakt.
De auteur heeft me behoorlijk op het verkeerde been weten te zetten.
Ik had eerder nog niets van Svea Ersson gelezen, maar dat zal nu zeker veranderen.
Dit boek heb ik ontzettend graag gelezen. Het is heel onderhoudend geschreven.

Ik wil dit boek met 4/5 sterren waarderen. ****

Over de auteur:


Hoewel haar naam anders doet vermoeden is Svea Ersson wel degelijk Nederlands. Ze werd in 1965 in Heemskerk geboren. Haar achternaam dankt ze aan haar opa, een Zweedse zeeman die met een Nederlands meisje trouwde. Svea won in 2008 de manuscriptenwedstrijd uitgeschreven door Verbum Crime. De jury was onder de indruk van haar beeldende schrijfstijl en enorme fantasie. Svea is getrouwd en heeft een zoontje.
Kijk ook even op haar website.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Auteur: Svea Ersson
Genre: psychologische thriller
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: De Crime Compagnie, september 2014
ISBN 978 94 961091 21 5
Ebook 978 94 61091 46 8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.