woensdag 27 augustus 2014

Ik las: 'Vitro' van Jessica Khoury ****



Vitro

Auteur: Jessica Khoury
Genre: Young Adult
Uitgave: hardcover, 340 pagina's
Uitgever: Clavis Uitgeverij,
ISBN: 978 90 448 2169 7
Vertaling: Margot van Hummel

Wat als wetenschap te ver gaat?

Op een afgelegen eiland in de Stille Oceaan hebben wetenschappers het leven gegeven aan embryo's. Deze wezens - de Vitro's - beschikken over capaciteiten waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen. Maar ze hebben ook een groot gebrek. Sophie Crue is vastbesloten om Skin Island te bezoeken en haar moeder te vinden, een wetenschapper die Sophie jaren geleden heeft achtergelaten. Sophie schakelt charterpiloot Jim Julien in om haar naar het eiland te brengen. Maar eenmaal daar aangekomen, ontdekken Sophie en Jim meer dan ze wilden weten ... onder meer de charmante, briljante Vitro Nicholas en de onschuldige Vitro Lux, die als twee druppels water op Sophie lijkt.

Een tropisch avontuur met een huiveringwekkende boodschap.

'Het wetenschappelijke mysterie intrigeert en bekijkt de gevaren van onderzoek uit winstbejag door een geloofwaardige, kritische bril.' - Publisher's Weekly

Op de achterflap:

Sophie,
Ik heb je nodig. Kom alsjeblieft meteen. Ik verwacht je vrijdag.
Beantwoord dit mailtje niet.
Noodgeval.
Mam

Na dit verontrustende mailte van haar moeder vertrekt de zeventienjarige Sophie Crue onmiddellijk naar Skin Island, een afgelegen eilandje in de Stille Oceaan waar haar moeder onderzoek doet naar alzheimer. Over het eiland doen de wildste verhalen de ronde, waardoor Sophie met moeite een plaatselijke piloot kan vinden die haar een lift wil geven...

Wat vond ik van dit boek?

Het boek begint al meteen spannend en het leest daarna lekker door. Het verhaal is onderverdeeld in niet te lange hoofdstukken, elk hoofdstuk vanuit het gezichtspunt van een ander karakter uit dit boek. Dat maakt het afwisselend en het houdt de spanning er in.
Een spannende Young Adult, een goed actie/avonturenverhaal. Je zult zeker genieten van de fantasie van deze auteur. Het is ook een heel klein beetje Fantasy, maar dat is niet hinderlijk. Ook de romantiek komt aan de orde, maar niet op een zweverige manier.
En dat alles speelt zich af op een eiland in de Grote Oceaan in de regio Micronesië. Een droomlokatie!

Er zit ook een waarschuwing in dit boek: laat eventuele opbrengsten in geld niet te de dienst uitmaken bij onderzoeken naar wat mogelijk kan zijn, wanneer we met levens te maken hebben.

Wat komt er voorbij in het verhaal? Verdriet, teleurstelling, spanning, romantiek, wetenschap, ongeloof in de bestaande relaties. Sophie wordt tot volwassenheid gedwongen door wat ze in dit verhaal meemaakt. Ik had soms medelijden met haar, maar het is een sterke meid!

Zou er een vervolg op dit verhaal komen?

Wees voorbereid, allebei. Ze houden jullie constant in de gaten.
Dit waren een van de laatste woorden in het boek. Klinkt toch als kans op een vervolg? Wat denk jij?

Ik heb dit boek graag gelezen en waardeer het met 3,5/5 sterren. (afgerond) ****




Jessica Khoury is half Schots, half Arabisch. Ze groeide op in Toccoa, een klein stadje in Georgia in de Verenigde Staten, waar ze nog steeds woont samen met haar echtgenoot.Naast schrijven houdt ze van voetballen, toneelstukken regisseren en reizen. Er gaat niets boven kampvuren maken in vervallen Duitse kastelen of kamperen op Japanse stranden om je verbeelding aan te wakkeren, vindt ze.
Kijk ook even op haar website: www.jessicakhoury.com


6 opmerkingen:

  1. Ik wil deze zooo graag lezen. Ik heb ook Onsterfelijk van dezelfde auteur gelezen en was op slag verliefd op de manier van vertellen van deze auteur. Daarnaast zijn ze ook nog eens zo verschrikkelijk mooi vormgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is goed,Joany! Ik heb het boek vlot uitgelezen. 'Onsterfelijk' ligt hier nog om gelezen te worden. Maar ja...je weet het he?
      Dank je voor je reactie <3

      Verwijderen
  2. Mooie recensie, ook enthousiast Mieke, maar 'young adult' spreekt mij niet zo aan. Toch wel vaker geprobeerd, maar ik heb het nu uit mijn hoofd gezet. Genoeg andere boeken die ik liever lees, doe ik dat! Lieve groet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees (bijna) alles, Ellie. Vooral nu ik zoveel boeken te lezen krijgen met een recensieverzoek er aan vast. Dan is afwisseling heel prettig, kan ik je vertellen. Tegenwoordig soms 12 boeken per maand. Het moet wel leuk blijven, natuurlijk. Warme groet :-)

      Verwijderen
  3. Ik ben nu Onsterfelijk aan het lezen en viel ook onmiddellijk voor het vlotte en toch tot nadenken-boek dus zeker interesse voor Vitro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een heel goed boek, Fany. Daar ga je dan ook zeker van genieten. Dank je voor je reactie :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.