donderdag 24 juli 2014

Mijn recensie van: 'MaatSCHappIJN' van Arinka Linders



In 1978 bevalt een jonge vrouw in een schemerige kamer van een kind. Het kind, een meisje, is levenloos bij geboorte en de moeder, die al jaren in het kleine dorp bekend stond als `niet helemaal normaal , wordt in de dagen die volgen, pas werkelijk volkomen krankzinnig. Hoewel... Is zij dat wel ècht? In een razend tempo wordt u meegenomen in haar wereld, waar de grens tussen werkelijkheid en de werkelijkheid achter de schijnwerkelijkheid, af en toe flinterdun is.Tevens wordt schrijnend duidelijk hoe de schijn in de maatschappij, en de pijn hierdoor veroorzaakt, een mens tot waanzin kan drijven.

De titel MaatSCHappIJN en een gedichtje van Edgar Allan Poe voor in het boek zijn heel goed gekozen voor de gehele inhoud.

All that we see or seem,
is but a dream within a dream
~Edgar Allan Poe

In dit boek wordt de lezer meegenomen door een verteller. Deze verteller is geen personage in het boek maar zorgt ervoor dat je het verhaal leest, verteld door de ogen van een toeschouwer. Hij/zij heeft alles van buiten af zien gebeuren.
Dit wijkt af van de boeken die ik eerder las, maar maakt het daardoor extra spannend naar mijn mening. In het begin moest ik wat wennen aan de manier van schrijven, maar het went vlug kan ik je vertellen.

'Wanneer was het nog begrijpelijk, wanneer werd het verwerpelijk?' Dit kwam ter sprake in een gedeelte in het boek waar het gaat over series met moord en doodslag als onderwerp, waar een aantal van de personages een voorkeur voor hebben. Wanneer je daar over na gaat denken en verder leest denk je op een gegeven moment dat je de plot te pakken hebt, maar ook dat is schijn.
Bijzonder knap is ook het tot stand komen van de namen van een aantal personages.
Maar pas aan het eind van het boek zie je hiervan weer de genialiteit!

Dit is een bijzonder spannend boek. Ik las het in één dag uit, omdat ik meer wilde weten over de hoofdpersoon. Ik ben op een verkeerd spoor gezet, maar heb het boek graag gelezen. Ik voelde me niet bedrogen, zoals je wel hebt bij verhalen die niet kloppen. Dat is anders bij dit boek. Het heet tenslotte MaatSCHappIJN!!
Fictie maar dan anders.
Buitenbeentjes, niet door eigen keuze. Wel omdat ze niet helemaal in het plaatje passen.

Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren ****

Over de auteur: 

Op bol.com kun je ook haar andere boeken vinden, zoals Leo Leeuwtje, een kinderboekje.
Bovendien is ze columniste voor www.tourettenet.nl en illustreert bij drawn fantasy!
Een drukke dame dus, zoals ze zelf ook aangeeft.

MaatSCHappIJN

Auteur: Arinka Linders
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 256 pagina's
Uitgever: Brave New Books, 2013
ISBN: 978 94 02109 57 3

Ook als Ebook verkrijgbaar.

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via
Bol.com

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie recensie Mieke, daar ben ik erg blij om. Wat me nog gelukkiger maakt is dat je ook echt genoten lijkt te hebben van mijn boek. Dat doet me goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor je reactie, Arinka. Ik heb inderdaad genoten van je boek!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.