Mijn recensie van: 'Gegrepen' door Femke Ekelhof

Auteur: Femke Ekelhof
Genre: autobiografische thriller (non-fictie)
Uitgave: paperback, 160 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Van Brug, april 2014
ISBN: 978 90 65236 22 7

Ook als Ebook verkrijgbaar

Een meisje van twaalf jaar wordt verkracht. Haar omgeving heeft geen idee wat er allemaal in haar omgaat, want het lukt haar niet om erover te praten. School, ouders, hulpverleners: ze doen oprecht wat hen het beste lijkt, maar slaan de plank helaas mis. Het meisje doet wat zij denkt dat nodig is om zich eindelijk weer veilig te voelen: misschien kan ze dan ontsnappen aan de dader en aan haar levendige herbelevingen. Ze belandt echter in een nog veel gevaarlijkere situatie...

Vaak zwijgen mensen die geweld is aangeaan. Ook Femke deed dat jarenlang. Tot ze begreep dat het genoeg was: het zwijgen word een te zware last. Het was tijd om de stilte te doorbreken. Zoals ze schrijft op haar website: Doorbreek de Stilte/Femke Ekelhof : 'Misschien kan ik met mijn verhaal de stem zijn van anderen die nog niet mogen, durven of kunnen vertellen wat hen is overkomen'.

In dit autobiografische verhaal beschrijft Femke Ekelhof haar leven na een aanranding en verkachting. Dit overkomt haar als ze nog maar 12 jaar oud is. Het gebeurt dicht bij een plaats waar ze dacht dat ze veilig zou zijn. Het verandert haar voorgoed. Het verhaal leest als een thriller.
De cover laat een gebeurtenis uit haar boek zien en behoeft daarom verder geen uitleg.
Het is enorm knap van deze auteur om toch haar belevenissen op papier neer te zetten. Ze is tenslotte iemand waar niemand naar heeft willen luisteren, bij haar thuis niet, op school niet en bij de hulpverlening ook niet. Dan vind ik het heel bijzonder om deze stap te nemen. Niet alleen je verhaal opschrijven maar ook het boek uitgeven. Je durven blootgeven als het ware.
Daardoor is het een beetje een rauwe schrijfstijl, maar dat is de persoonlijke toets die het ook weer heel zacht maakt.
Na het lezen van dit gedeelte van haar verhaal (dit boek) heb ik de neiging om de link naar haar website naar de GGZ, huisartsen en personeel op scholen te sturen. Opdat het hun ogen opent. Vaak zijn ze te arrogant om iets onder ogen te kunnen zien. Zo overtuigd van zichzelf.
Ik heb veel respect voor deze auteur!

Wordt vervolgd...
Blijft Femke voorgoed uit de handen van de mannen die haar hebben verkracht? Kan zij verder leven met de wonden van en de herinneringen aan deze vrouwonterende gebeurtenissen?
In (On)begrepen, het vervolg op Gegrepen, kun je lezen hoe Femke van dag tot dag haar best doet te (over)leven.
Doorbreek de Stilte is er voor jong en oud, mannen en vrouwen en voor iedereen die niet kan of mag praten over een traumatische gebeurtenis. Dus niet alleen over seksueel misbruik en ook niet alleen voor wanneer het trauma in de kinderjaren heeft plaatsgevonden. Een ander zeer groot verschil is het feit dat ik van mening ben dat letterlijk spreken niet noodzakelijk is. Ook op andere manieren is duidelijk te maken wat jij hebt meegemaakt en wat je nu nodig hebt. Wat ik zelf heb meegemaakt aan trauma’s iseen open boek en kan iedereen in Gegrepen lezen. Ik schrijf heel open, eerlijk en intiem over mijzelf, iets dat zeer belangrijk is voor slachtoffers met (meervoudige) trauma’s: weten dat je écht begrepen wordt.

Ik waardeer dit boek met 4/5 **** welverdiende sterren en kijk uit naar (On)begrepen

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.