zaterdag 5 juli 2014

Mijn recensie van: 'De toeschouwers' van Hilde Vandermeeren


De Toeschouwers

Auteur: Hilde Vandermeeren
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 304 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Q. Em. Querido's Uitgeverij BV, 2014
ISBN: 978 90 21455 93 8

Ook als Ebook verkrijgbaar


Samenvatting:

Marion werkt als freelance webdesigner en doet in haar vrije tijd aan kickboksen. Door gebeurtenissen uit haar verleden houdt ze mensen zo veel mogelijk op afstand. Haar vriendin Dana moet voor haar werk naar het buitenland en vertrouwt Marion haar twaalfjarige dochter Chavi toe. Het meisje zit op het internaat van een eliteschool in een bosrijke omgeving. Al snel heeft Marion het gevoel dat het daar niet veilig is. Dan wordt er in de school een moord gepleegd. Slaagt Marion erin om Chavi te beschermen? Of zal ze dezelfde fout maken die ze vroeger al heeft gemaakt?


Wat ik er van vond:

De cover laat een meisje zien. Je vraagt jezelf af waar ze aan denkt.
De titel De toeschouwers is heel goed gekozen omdat het hier in het boek om draait. Wel naar kijken, maar niets aan doen. Om wat voor reden dan ook. Je ziet het ook steeds weer gebeuren in onze maatschappij. Zowel bij gevallen van kindermisbruik, pesterijen, verwaarlozing en wat al niet meer.
Ik had dit boek in één dag uit gelezen. Het is op een manier geschreven dat je als lezer geboeid blijft omdat ook de onderhuidse spanning door het hele boek aanwezig blijft. De personages zijn goed uitgewerkt. Er blijven geen onbeantwoordde vragen over voor de lezer.
Het verhaal deed me denken aan de wandaden van Marc Dutroux en zijn kornuiten. Toen dat speelde had ik ook een gevoel van afgrijzen. Hoe het toch mogelijk is dat niemand wist wat er gebeurde met de kinderen die het slachtoffer waren van hun handelen. Ik werd er misselijk van.
Dit boek had hetzelfde effect. Als mens kun je hier niet koud onder blijven.
Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken, afwisselende tijdlijnen van de karakters en een spannende verhaallijn.
Dit boek van Hilde Vandermeeren is een aanrader, zonder meer!
Ik kijk uit naar de volgende thriller van deze auteur.

Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren ****

Over de auteur: 



Hilde Vandermeeren is geboren in Waregem (B) in 1970. Ze groeide op in Wielsbeke en woont nu in Torhout. Ze studeerde Klinische psychologie in Leuven en behaalde ook haar lerarendiploma. Hilde schreef meer dan veertig kinder- en jeugdboeken, waarvan  vele werden bekroond. Met haar psychologische thriller Als alles duister wordt begon haar carrière als misdaadauteur. Haar debuut werd bekroond met de Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlists van De Diamanten Kogel 2013.
Ze is getrouwd en heeft twee dochters. Hilde gaf tien jaar les in het secundair onderwijs. Sinds 2006 is ze fulltime auteur.

5 opmerkingen:

  1. Goeie recensie Mieke,heb er wel zin in om het boek ook te gaan lezen.
    Wil Rompelberg Hokke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie, Mieke. Het lijkt me een goed boek, gezien ook de werkelijkheid die het verhaal benadert! Lieve groet :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.