vrijdag 20 juni 2014

'De helft van mijn ziel' van Violet Leroy

De helft van mijn ziel

Auteur: Violet Leroy
Genre: psychologische thriller
Uitgave: paperback, 280 pagina's
Uitgever: Uitgeverij LINK, 17 juni 2014
ISBN: 978 94 62321 87 8

Ook al Ebook verkrijgbaar
ISBN: 978 94 62321 88 5


Samenvatting:

1969 Los Angeles Twee jongens zien hoe filmster Sharon Tate en haar gezelschap worden vermoord. Het verandert hun leven.
Ruim 40 jaar later pleegt een schooljongen zelfmoord en stappen een meisje en een jongen in een Amsterdamse taxi. Twee uur later is het meisje thuis, niemand weet dat ze weggeweest is en wordt de jongen dood gevonden.
Inspecteur Hofman onderzoekt beide zaken en vindt het verband tussen deze gebeurtenissen. iemand heeft het op jonge kinderen gemunt - maar waarom?

Bekijk hier de spannende boektrailer.

Wat ik er van vond:

De titel verwijst naar een uitspraak van Horatius over Vergilius. Hij noemt hem zijn ‘Animae dimidium meae’, de helft van mijn ziel. Horatius geeft daarmee zijn intense gevoelens van vriendschap voor Vergilius weer.
De ondertitel: 'Een verhaal van vriendschap en vergelding'. Het komt allemaal aan bod in dit boek, zelfs in combinatie met de titel zelf.
De titel 'De helft van mijn ziel' is een bijzonder goede keuze, merk je als lezer al snel.

Wat me als eerste opviel was een overeenkomst met Clive Cussler, een thrillerauteur. Beide schrijven ze in hun boeken over een historische gebeurtenis, afgewisseld door fictie die bijzonder goed verbonden is met deze historische gebeurtenis.
In dit geval is het de verschrikkelijke moord op Sharon Tate en haar gezelschap. Hoe verder je in het verhaal komt, des te meer je aan het boek vastgekluisterd zit. Wat de auteur aanhaalt betreffende het verleden, klopt helemaal. Ik heb dat nagekeken. Er is duidelijk onderzoek naar gedaan. Dat is voor de lezer prettig en maakt het verhaal des te geloofwaardiger.
Humor is aanwezig in het boek, maar ook hartverscheurende passages. Haat, liefde, vertrouwen, wantrouwen, het geloof in het goede en het geloof in het kwade. Het zit hier allemaal in.
Er zijn bovendien prachtige gedichtjes te lezen. Heel passend en ontroerend mooi!
Met recht een psychologische thriller. Ik heb er van genoten!

Ik waardeer dit boek met 4,5/5 sterren.

Over de auteur: 


Violet Leroy is geboren en getogen in Amsterdam. Ging er naar school, studeerde ergens anders omdat ik de stad tijdelijk zat was, maar kwam toch weer terug. Ze settelde uiteindelijk in Het Gooi, werkte hard om de hypotheek te betalen totdat ze in 2001 ontslag nam om te doen wat ze het liefste deed: schrijven. Haar eerste boek Tot de bodem werd in 2008 gepubliceerd. Daarna volgde in 2011 Medelijden met de duivel.
En heel belangrijk: ze heeft een kater. Een echte. Hij heet Pasja: hij is tamelijk honds, wat voor een kat erg leuk is; hij bemoeit zich overal mee en vindt dat hij recht heeft op een plek op haar website.

Een interview uit 2008 van Ezzulia.nl met Violet naar aanleiding van haar eerste boek Tot de bodem.

Koop dit boek via je lolale boekhandel of via de webwinkels:



2 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord Mieke! Het lijkt me een goed boek en ik heb de titel aan mijn lijst toegevoegd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, Ellie! Ik probeer meer van haar te gaan lezen, maar net als jij heb ook ik een lijst(je). :-D

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.