maandag 5 mei 2014

Vragen aan Edward Hendriks

Op zondag 13 april vond in Brouwerij de Prael in Amsterdam de presentatie van het nieuwe boek 'Gezworen vrienden' van Edward Hendriks. Bovendien was ik uitgenodigd voor een Bloggers Meet & Greet met collega-bloggers. Dit alles werd georganiseerd door +De Fontein Uitgevers. Begin maart hebben we de uitnodigingen al ontvangen en ook ik was razend enthousiast!

Gezworen vrienden’ is een thriller die zich grotendeels afspeelt in de Veluwse bossen. Iedereen die ooit bij de scouting heeft gezeten en iedereen die heeft genoten van ‘Tour of Duty’ zal zich kunnen herkennen in dit boek. Al was het maar om de onvergetelijke muziek van The Rolling Stones, The Byrds en The Animals.

Bekijk hier de spannende boektrailer. Kijken tot het einde!

Ik vond het heel jammer dat ik door ziekte niet aanwezig kon zijn, maar de vragen die ik voor Edward had, zijn toch door hem beantwoord, dankzij Uitgeverij de Fontein.

1. Hoe ben je er toe gekomen om schrijver te worden ? Wilde je dat altijd al?
Vroeger wilde ik striptekenaar worden. Vanaf de middelbare school schreef ik steeds meer. Voor mijn werk ben ik de afgelopen 12 jaar copywriter geweest. Ook een schrijver, maar dan voor merken. Wat ik nu doe is er min of meer toevallig bijgekomen, al heb ik in het verleden ook weleens gezegd dat ik schrijver wilde worden.

2. Zie je het leven anders, nu je boeken kunt schrijven die door anderen gewaardeerd worden.
Heb je meer kansen gekregen door het schrijven van boeken?
Ik hoop dat mijn werk door anderen gewaardeerd wordt. Van mijn copywriting-werk weet ik dat al, van mijn schrijfwerk moet dat nog wel een beetje blijken. Ja, ik heb wel goede reacties gehad op 'Bloedgeld'. Maar het grootste compliment is natuurlijk wanneer er ook een leuk aantal boeken wordt verkocht!

3. Hoe kom je op een idee voor een boek en hoe bewaar en verwerk je dat idee. Heb je bijvoorbeeld altijd een notitieboekje bij je?
Deze zul je vaker hebben gehoord, maar het klopt: de beste ideeën komen terwijl je andere dingen aan het doen bent. Ik heb zo'n notitie-app'je op m'n iPhone en daarin schrijf ik ideeën op om ze later te bekijken en zonodig in het verhaal te verwerken.

4. Moeten (historische) feiten kloppen in een verhaal of is dat niet van belang?
Ja, dat vind ik wel. Ik heb dat tot nu toe niet echt nodig gehad, maar probeer wel de plaatsen waarover ik schrijf te bezoeken. Of er in ieder geval zo veel research naar te doen dat ik weet dat het klopt. Natuurlijk heb je daarna alle vrijheid om deze uitgangspunten naar je hand te zetten. De lezer moet alleen niet denken: dat klopt niet, want zo ging dat helemaal niet. Ik ben zelf overigens wel fan van alternatieve geschiedenis. Een verhaal volgt de historische feiten, maar neemt daarna een andere wending. Bijvoorbeeld: Hitler wist dat D-day niet in Calais, maar in Normandië plaats ging vinden en sloeg de invasie van de geallieerden alsnog af.

5. Wat is een spanningsboog?
Deze vraag heb ik al vaker moeten beantwoorden. Daarom hier even mijn 'standaardantwoord':
Een spanningsboog is het aan de hand van de informatie in je boek zorgvuldig opbouwen van spanning tot een hoogtepunt, waarna een nieuwe spanningsboog begint. Zo kan een boek meerdere spanningsbogen bevatten. Daarnaast is er meestal een overkoepelde spanningsboog, die slaat op het hele verhaal. Aan het eind van het zorgvuldig opgebouwde verhaal komt die spanning dan tot uitbarsting in de climax van het boek.

6. Hoe kom je in de stemming om aan je verhaal verder te werken?
Bij 'Gezworen vrienden' hielp de muziek me. De muziek van de serie Tour of Duty, die ook in het verhaal zit verwerkt. Voor de rest is een boek schrijven net als gewoon werk. Je moet ervoor gaan zitten en het gaan doen.

7. Ben je tevreden, tot dusver? (over het schrijven)
Over het schrijven wel. Al moet ieder volgend boek natuurlijk beter. Het is wel belangrijk als je werk ook gewaardeerd wordt door lezers. Zie vraag 2.

8. Waar kijk je nog naar uit in het leven ?
Naar een eigen (vakantie)huis met een olijfboomgaard in het zonnige Italië!

'Gezworen vrienden' heb ik gelezen en wat ik er van vond kun je hier lezen. Ik heb deze recensie eerder ook op mijn blog geplaatst.
Dit zelfde verslag vind je ook op mijn website www.miekeschepens.nl

Hartelijk dank, Uitgeverij de Fontein voor de mooie gelegenheid om zowel de auteur als de andere bloggers irl te ontmoeten. Het wordt zeker gewaardeerd!







2 opmerkingen:

  1. Leuk dat stukje 'vraag en antwoord'! Altijd leuk ook om te lezen hoe auteurs omgaan met ideeën en het schrijven! Heel interessant, Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.