maandag 26 mei 2014

'Scapa' van Ravelli



Scapa
Echo van een verzwegen verleden

Auteur: Ravelli
Genre: roman
Uitgave: hardcover, 400 pagina's
Uitgever: Ravelli Publishers, TVF International, mei 2014
ISBN13: 9789082146219

Ook als Ebook verkrijgbaar


Samenvatting:
Tonio groeit op onder de vleugels van de flamboyante Don Camozzi, een notaris die een sleutelrol vervult bij de maffia, net zoals zijn grootmoeder, 'de koningin van Napels'. Tonio is ook zelf actief binnen de Camorra onder de naam Scapa.
Hij trouwt met Laura, een meisje uit een rivaliserende en wraakzuchtige familie. Zij is een arts in opleiding, die met haar intelligentie en humor extra glans geeft aan hun relatie. Hun uitbundige leven krijgt echter een dramatische wending. Dan ontvouwt zich onder de Italiaanse zon een liefdestragedie, waarvan de echo nog lang zal naklinken.

Tonio Conti is een vermaard gynaecoloog. ,,Eindelijk een man die vrouwen lijkt te begrijpen": aldus het internationale tijdschrift Vogue. De arts leidt echter een gevaarlijk dubbelleven dat hem voortdurend in het nauw drijft. Een spagaat tussen liefde en haat.

Op het voorblad staat:
'Mijn naam is M. Ravelli, twee mannen hebben mijn naam gestolen. Het verhaal van de één heb ik geschreven in De Vliegenvanger. Dit is het verhaal van de ander.'

Wat ik er van vond:

Scapa neemt je even mee op reis naar naar Italië. Het Italië uit je dromen en uit de films. Een heerlijke reis. Een op zichzelf staande reis, maar met een verbintenis naar De Vliegenvanger, door sommige personages. Alle personages zijn heel duidelijk uitgewerkt, zodat je ook zonder het eerste deel gelezen te hebben, Scapa en de andere personages heel goed kunt volgen. Ik geef toe dat ik het wel fijn vond dat ik De Vliegenvanger al gelezen had. Het was een soort van 'thuiskomen', zodra ik begon met lezen. 

Deel 1: 'Laat alles blijven zoals het nooit is geweest' Wat is waarheid en wat niet?
Deel 2: 'Ik zoek een hart dat me dragen kan' Laura Locatelli (personage)
Deel 3: 'Zij die winnen, hoe dan ook, schamen zich nooit' Machiavelli.
Deel 4: 'Laat mij je vleugels zijn' Wat je wilt doen voor diegene waarvan je houdt.
De 47 hoofdstukken beginnen met een vermelding van belangrijke gebeurtenissen in het jaar waarin dat hoofdstuk zich afspeelt.
Er staan heel veel waarheden in, zoals 'In elk paradijs hangt een zure appel'. (blz.224)Scapa is een heel indrukwekkend verhaal. Het gaat over haat, moordlust, wraak, vooroordelen en doorzettingsvermogen. Maar bovenal over liefde en wat liefde teweeg kan brengen in een mens en wat een mens die liefgehad heeft en heeft verloren kan maken tot wat hij/zij is.
Hier en daar had ik een brok in mijn keel van ontroering.
Vóór het nawoord, is een overzicht geplaatst van hoe het verder ging...

Ik proef en ruik nog steeds het Italië van Ravelli, terwijl ik dit opschrijf. Het verhaal blijft zeker hangen...

Ik kijk uit naar het vervolg 'Jessica', dat in 2016 zal verschijnen.

Dit boek waardeer ik met 5/5 sterren.

Scapa is een -op zichzelf staand- vervolg op De Vliegenvanger. Hiervan zijn inmiddels in Nederland 125.000 exemplaren verkocht en het boek is bovendien vertaald in het Italiaans en het Engels. (Lees hier mijn recensie.)
Scapa koop je via je eigen boekhandel of via de webwinkels:
bol.com

Ik wens je veel leesplezier!

Dit boek telt mee 29/30 voor de uitdaging 'Ik lees Nederlands 2014'




6 opmerkingen:

  1. Lijkt me de moeite waard Mieke, maar eerst dan de vliegenvanger maar, heb ik ook nog niet gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nieuwsgierig.....dank voor je mooie recensie, Mieke :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Ellie. Het is een prachtig verhaal! (glimlachend)

      Verwijderen
  3. Lijkt me de moeite waard, Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.