dinsdag 13 mei 2014

Mijn recensie van 'Pizza della Vita' van Ineke Fritz



Pizza della Vita

Auteur: Ineke Fritz
Genre: roman
Uitgave: paperback, 314 pagina's
Uitgever: Zilverspoor, maart 2014
ISBN: 978 94 9076 751 8

Samenvatting:

Eens was hij de man die alles had: geld, status, een droomvrouw en een briljante carrière.

Alcoholist Rudolph den Hartog maakt sinds kort weer deel uit van de samenleving, voor de paar mensen die in hem geloven. Hij woont in het souterrain van een te slopen pand, met junk op leeftijd Frida als enige medebewoner. In ruil voor gratis wonen houdt Rudolph krakers buiten de deur.Zijn baantje als pizzakoerier versterkt de schijn van een hervonden leven. Als vriend Fons en zusTrudy hem echter confronteren met heden en verleden, wordt Rudolph gedwongen om zijn snel naderende dood en inktzwarte verleden onder ogen te zien. Met galgenhumor en bijtend sarcasme, maar ook door zich voorzichtig open te stellen voor vriendschap en ja, zelfs voor de liefde, geeft Rudolph tegengas.

Wat ik er van vond:

Ik had tranen in mijn ogen en een dikke keel toen ik de laatste bladzijde omsloeg. Het was alsof ik er bij was op dat moment in het verhaal. Ik was van deze man gaan houden tijdens het lezen. Wat een prachtige roman over iemand die weet dat zijn dood op de loer ligt. Je ziet zijn leven voorbijkomen wanneer hij terugdenkt. Je maakt kennis met de mensen die belangrijk waren in zijn leven en die hem maakten tot wat hij geworden was. Zelf had hij daar natuurlijk ook de nodige inbreng in. Op sommige momenten was ik blij mét hem om iets dat hij (onbedoeld) tot stand bracht en andere keren was ik verdrietig met hem. Je wordt als lezer enorm in het verhaal getrokken door de prettige schrijfstijl van de auteur, die de personages werkelijk tot leven brengt. Je leert ze kennen met al hun eigenaardigheden, die samengevoegd het verhaal maken tot wat het is: een prachtige roman over leven met de dood op de hielen. Het is een verhaal dat je na laat denken over de mens achter zijn buitenkant. Wat je ziet wanneer je naar iemand kijkt is niet altijd dat wat je aanneemt dat het is. Het is vaak zoveel meer dan dat. Dat leert dit verhaal.
De karakters zijn goed beschreven, waardoor het leven van de personages dichtbij de lezer kan komen. Je weet over wie je leest.

Een gedicht van Adriaan Roland Holst is bijzonder goed gekozen bij een passage waar hij met zijn vriend aan zee is en zich ook fijne dingen uit zijn jeugd herinnert:

'In zicht al van de dood werd zijn oud leven
helder en in de verte werd het lied
van toen hij nog een kind was aangeheven,
het blijde lied van lang voorbij verdriet.
Zo werd het nu vanuit de dood gezongen
uit jonge kelen: het lied van wel en wee.
Hij werd er luisterend van doordrongen;
eindelijk lag hij weer alleen aan zee.'


De titel van het gedicht is Het oude lied  uit de bundel Een winter aan zee.

Ik ben enorm onder de indruk van dit boek en waardeer het met 5/5 sterren.

Bestel dit boek bij bol.com


Over de auteur:

OVER INEKE (door Ineke op de website van Zilverspoor )
'Schrijven is wat ik zie, voel en ervaar in woorden proberen te vangen. In de huid van anderen te kruipen, ook om mezelf beter te leren begrijpen. Dat alles vanuit een natuurlijke behoefte, fascinatie voor taal en een niet te stuiten creatiedrang.
Na jarenlang als directie assistente voor de Raad van Beheer van een multinational te hebben gewerkt, besloot ik van mijn passie mijn beroep te maken. Ik volgde een schrijfopleiding en een aantal aanvullende cursussen en kreeg de kans om als tekstschrijver bij een reclamebureau aan de slag te gaan. Sinds enige tijd leg ik me toe op het schrijven van korte verhalen en romans, al maak ik af en toe schrijfuitstapjes naar andere genres.
Mijn debuutroman ‘De Achtertuin’ kwam op de shortlist van de AKO/Free Musketeers Nieuwe Schrijversprijs 2009. Korte verhalen werden gepubliceerd in Het Parool en diverse verhalenbundels. Meest recent is de selectie van een kort verhaal in het kader van het boekenweekthema 2013 ‘Gouden Tijden Zwarte Bladzijden’ voor de bundel van Literairwerk.
Met ‘Pizza della Vita’ debuteerde ik in maart 2014 bij Uitgeverij Zilverspoor.'

Kijk ook even op haar website waar je ook een leesfragment zult vinden.




Dit boek doet mee voor de uitdaging: Ik lees Nederlands 2014. Boek 26 van de 30

2 opmerkingen:

  1. Mieke zo komt mijn lijstje wel vol ;) ook deze is genoteerd, ondanks de kaft. Deze spreekt me totaal niet aan en zou ik nooit oppakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp wat je bedoelt, Riet. Fijn dat je mijn recensie hebt gelezen. Groetjes, Mieke.

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.