vrijdag 21 februari 2014

'Schuilplaats' van Linda Jansma


Auteur: Linda Jansma
Genre: thriller
Uitgave: paperpack 320 pagina's
Uitgever: De Crime Compagnie 17 oktober 2013
ISBN13: 9789461091055
Nu al als e-book verkrijgbaar

Over de auteur:
In 2010 debuteerde Linda Jansma (1976) zeer succesvol met Caleidoscoop, waarmee ze een jaar later de Schaduwprijs won. Dat Linda maatschappelijke problemen niet uit de weg gaat, bewijst ze met haar tweede boek weer. Na ‘loverboys’ in Caleidoscoop, is in Tweestrijd huiselijk geweld aan de orde. Ook in haar derde thriller, ‘Houvast’ draait alles om een modern vraagstuk, n.l. de handel in kinderen. Haar vierde thriller 'Schuilplaats' gaat over pleegouders en uithuisplaatsing van kinderen.
Lees meer over Linda en haar werk op haar website: http://www.lindajansma.nl en volg haar op Facebook: https://www.facebook.com/linda.jansma.56 en Twitter: @LindaJansma.


Samenvatting:

Mayke en Han zijn pleegouders van zes kinderen en wonen in een grote boerderij in Friesland. Als hen gevraagd wordt crisisopvang te bieden aan drie zusjes bedenken ze zich geen moment en nemen de meisjes liefdevol in huis. Al snel merkt Mayke dat er iets aan de hand is met de 14-jarige Nikki, het oudste meisje, dat weigert te praten, en krijgt ze het vermoeden dat er veel meer speelt dan een uithuisplaatsing van drie mishandelde kinderen. Dan verdwijnt één van de andere pleegkinderen. Wat is er met hem gebeurd? Hebben de zusjes er iets mee te maken?

Wat ik er van vond:

Vanaf het begin hangt er een bepaalde spanning in de lucht, omdat je jezelf een aantal dingen afvraagt. Het is nog lang niet duidelijk waar het verhaal over zal gaan. De pleegkinderen hebben stuk voor stuk een grote plaats in dit boek. De samenvatting geeft echt niks weg in dit geval. Je kruipt tijdens het lezen steeds dieper in het verhaal en leeft met de personages mee. De spanning stijgt. Wat hen overkomt, wat ze doen en waarom, je ziet het voor je gebeuren. Dat zul je ook merken, wanneer je het boek gaat lezen. Je kunt het boek moeilijk even weg leggen.

Linda heeft een heel eigen schrijfstijl die ik bijzonder prettig vind.
Wat ik ook weer zo knap vond dat de verschillende verhaallijnen op een prachtige manier bij elkaar komen tegen het eind. Alles past dan mooi in elkaar. Ik heb vaak heel diep gezucht tijdens het lezen van een stuk. Dan was ik vertederd en soms heel erg verbaasd. Een andere keer was het gewoon afgrijselijk wat ik voor mijn ogen zag gebeuren en ik vroeg me af hoe ze daar bovenop zouden kunnen komen. Het einde was niet te voorspellen. Een thriller op zich, ik weet dat het zou kunnen gebeuren in de wereld waar in we leven, maar ik was heel geschokt ! Een knal-einde !!

Ik waardeer dit boek op 5/5 sterren.

18 oktober 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.