zondag 23 februari 2014

'Hotel Mama' van Thiery Thielemans

Auteur: Thiery Thielemans
Genre: roman
Uitgave: paperback, 176 pagina's
Uitgever: Kaft Media 2013
ISBN: 978 94 9106132 5
verkrijgbaar bij www.kaftmedia.nl of de internetboekhandels

Over de auteur:
Thiery Thielemans werd op 4 oktober 1973 geboren in het Brabantse Veghel. Ze groeide samen met haar 2 jaar oudere zus op in een liefdevol gezin en besloot na haar middelbare school een toeristische opleiding te gaan volgen die zij startte in Maastricht en met succes beëindigde in Utrecht. Hierna heeft zij enkele jaren gewerkt als stewardess bij de KLM, één van haar dromen die werkelijkheid werd. Hierna rolde Thiery bij toeval in het wereldje van sales & marketing voor diverse bedrijven. Zo verkocht zij met veel plezier relatiegeschenken, lederwaren en speeltuinmeubilair aan bedrijven en instellingen. Thiery is met haar huidige partner ‘Lief’ sinds 1999 samen. Zij werkten gezamenlijk als horecaondernemers in Griekenland en Friesland. Thiery en haar partner hebben samen drie dochters (1995, 2002 en 2005) en zijn woonachtig in het Brabantse Uden. Thiery die haar hele leven al schrijft is vanaf 2009 met haar publicaties ook in de openbaarheid getreden via kanalen als Twitter en facebook. Na het opstarten van haar eigen blogplatform in 2010 heeft het schrijven een grotere vlucht genomen. Dit resulteerde uiteindelijk in haar deels autobiografische debuutroman en verhalenbundel die in september 2013 is verschenen in Nederland en Belgie.

Bovenstaande is de eerste W van de 6 W's van Thiery. Kijk voor de andere W's op haar website
http://www.thierythielemans.nl
Ook de redactionele opdrachten waar Thiery zich mee bezig houdt lopen via het bedrijf 
HotelMama. Ze zit zeker niet stil !

Er zullen in 2014 nog tal van andere initiatieven opgestart worden, volg haar daarom
via haar website, facebook https://www.facebook.com/HotelMamaNL en twitter: @HotelMamaNL.

Samenvatting:
In Hotel Mama lees je herkenbare verhalen van een normaal gezin dat best bijzonder is. Een gezin dat er niet als vanzelfsprekend is gekomen maar een gezin dat geleerd heeft om van hele normale dingen in het leven iets heel bijzonders te maken. Iedere dag en elk moment!
Hotel Mama is een feest der herkenning voor iedereen die iets met kinderen heeft maar ook voor hen die (nog) kinderloos zijn. Tenslotte is iedereen ooit kind geweest!

Kijk ook even deze video http://www.youtube.com/watch?v=CV-ftl3i5xM Zelf geschreven en zelf gemaakt door de Diva's uit het boek Hotel Mama.

Mijn mening:

Een uniek boek !
Deze gevoelens gingen door me heen tijdens het lezen: liefde, warmte, geborgenheid, avontuur, durf te leven, zorgzaamheid en plezier.

Je zult zien dat tijdens het lezen veel dingen heel herkenbaar voor je zijn.
In het eerste deel van het boek wordt het levensverhaal verteld van Thiery en haar man. Hoe ze elkaar ontmoet hebben en tenslotte samen een gezin werden. Thiery, haar Lief en drie dochters, de drie diva's: Kleine Diva, Middelste Diva en Puber Diva. Er is nogal wat gebeurd in haar leven en het leven van haar gezin. Maar dat is geen reden geweest om maar bij de pakken neer te zitten.


Een stukje uit het eerste deel wat me bijzonder raakte:
We zijn samen sterker geworden, hebben lieve kinderen die tevreden zijn met wat ze hebben.
We zijn heel rijk voor wat betreft gevoel en levenservaring. Straks, thuis, zal ik weer mama en partner zijn. Maar vooral Thiery, iets wat ik voor mijn gevoel veel te lang niet meer ben
geweest.

Het tweede deel van het boek bestaat uit verhaaltjes over gebeurtenissen binnen het gezin.
Sommige verhaaltjes zijn heel herkenbaar en doen je even afdwalen naar vroegere tijden .
Ik kon zelf niet ophouden met lezen, maar het tweede gedeelte bestaat uit korte verhaaltjes,
waarvan je er steeds een of meer kunt lezen. Hier en daar ga je glimlachen, dat beloof ik je!
Het zijn niet alleen luchtige onderwerpen die aangesneden worden, maar alles wat met leven,
liefde en dood te maken heeft binnen het gezin passeert de revue.
Het leven in Hotel Mama is leuk, al die pijntjes hier en daar horen er nou eenmaal bij. Zolang we er zo af en toe om kunnen lachen en we beseffen dat we met al onze pijntjes waar dan ook, in goede handen zijn, zijn we vrolijk en gezond. En dáár doen we het voor !
Na het zien van de film 'Achtste groepers huilen niet' werd er samen over gesproken. Waarom
gaan kinderen dood ? In hun nabije omgeving is een klein meisje overleden aan kanker, ze was
nog maar tien jaar toen ze stierf.

Samen met vriendinnen maakt Middelste Diva een plan. Met het door haar vader geschreven
boek 'Kanjer Guusje, mijn leven is van mij' in de hand gaan ze van deur tot deur om het verhaal van Guusje te vertellen en lege flessen in te zamelen. Als ze uiteindelijk genoeg flessen hebben opgehaald, gaat de opbrengst ervan naar 'Stichting Kanjer Guusje'.

Hotel Mama steunt 'Stichting Kanjer Guusje'. Als mama hoop ik simpelweg nooit een dergelijk ziekteproces met mijn kinderen mee te hoeven maken. De angst, het leven tussen hoop en vrees.
Daar wil je niet aan denken.

Nog een laatste: Mama zijn is niet altijd even makkelijk. Spannend is het zeker wel. Soms dan.

Thiery Thielemans is heerlijk druk als schrijvende mama met drie opgroeiende diva's. Bovendien heeft ze Hotel Mama, haar bedrijf.
Van haar gaan we nog meer horen, verwacht ik. Ik kijk in ieder geval uit naar een vervolg op dit boek.

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren.



20 oktober 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.