vrijdag 21 februari 2014

'De man van je leven' van Arthur Japin *****

Auteur: Arthur Japin
Genre: roman
Uitgave: hardcover, 240 pagina's
Uitgever: Uitgeverij De Arbeiderspers oktober 2013
ISBN: 
978 90 29588 45 4

Over de auteur: 

Arthur Japin (1956) bezocht het Gymnasium in Haarlem en studeerde enkele jaren Nederlandse taal- en letterkunde in Amsterdam om daar vervolgens de theaterschool te doorlopen, waar hij in 1982 afstudeerde. Hij speelde diverse rollen voor radio en televisie en op toneel bij onder andere Toneelgroep Centrum en de Theaterunie. Ook zong hij een kleine rol bij de Nederlandse Opera.
In 1987 ontdekte hij het historische, maar tot dan toe onbekende verhaal van twee Afrikaanse prinsjes die in het negentiende-eeuwse Nederland als Hollanders werden opgevoed. Hij stopte met acteren en begon te schrijven. Ondertussen schreef hij diverse korte verhalen, hoorspelen, toneelstukken en televisiefilms en debuteerde hij in 1996 met de verhalenbundelMagonische verhalen. Zijn debuut werd veelgeprezen in de literaire kritiek, maar hij brak pas bij een groot publiek door met zijn tweede boek, het verhaal van de twee prinsjes: de roman De zwarte met het witte hart, die wereldwijd vertaald werd en die hem internationale roem bezorgde. Japin publiceerde dit boek pas na tien jaar onderzoek in Afrika, Weimar en Indonesië. 
Lees meer over Arthur Japin en zijn werk op zijn website:
www.arthurjapin.nl en volg hem op:
Facebook: 
www.facebook.com/arthur.japin
Twitter: @arthurjapin

Samenvatting:
Het verhaal: Uit zorg voor haar man gaat Tilly op zoek naar een vervangster voor zichzelf, iemand die straks haar plaats naast hem kan innemen. Ze is namelijk ongeneeslijk ziek. De vrouw die zij vindt past echter zo perfect bij haar man, dat hij haar zelf al had gevonden en met haar een geheime relatie heeft gehad. Wanneer Tilly nietsvermoedend de twee voormalige geliefden bij elkaar brengt, verandert de dreigende tragedie in een klucht. Maar wie heeft daarvan eigenlijk de regie? Niets is wat het lijkt.
Eén man, twee vrouwen en een afgelegen huis op een zonnig vakantie-eiland. Een wrange komedie over liefde, trouw, overspel en wraak – voor iedereen die ooit geloofd heeft in de liefde.


Wat ik er van vond:
Allereerst moet ik toegeven dat ik nooit eerder iets gelezen had van Arthur Japin.
Dit boek heeft er voor gezorgd, dat ik daar verandering in ga brengen. Ik heb echt genoten van het verhaal en de manier van schrijven van deze auteur.

Wanneer je de samenvatting leest, denk je dat je wel weet hoe het verhaal zal gaan lopen, maar niets is minder waar. Tot zelfs op het laatst had ik op sommige stukken iets anders verwacht. Dit komt waarschijnlijk mede ook, omdat ik steeds weer bedacht hoe ik zelf gereageerd zou hebben. Heel verrassend !
Er staat vermeld dat het om een roman gaat, maar sommige gedeelten in het verhaal vond ik meer op een psychologische thriller lijken, zonder te overdrijven.
Het boek is prettig opgedeeld in 3 delen, die ook weer in hoofdstukken verdeeld zijn. Elk hoofdstuk van elk deel wordt voorafgegaan door een overdenking en een quote die beide van toepassing zijn op dat gedeelte in het verhaal.
Wat een enorme fantasie heeft deze auteur ! Je moet het maar bedenken.
Een heel beeldend geschreven verhaal. Ik was meteen geboeid door wat verteld werd. Ik zag de tuin, het strand, de kamer, de keuken ! Alsof ik naar een toneelstuk keek.

Het verhaal laat je bovendien nog eens nadenken over je eigen leven en liefde.

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren en ben meteen een fan geworden !


25 september 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.