vrijdag 20 december 2013

Ter ondersteuning van 'de schone kunsten'

Ook ik mag meedoen aan deze mooie actie om de schone kunsten levend te houden op social media. Doe jij ook mee?
Geef dit bericht een like en ik geef jou een kunstenaar m/v. Het hindert niet als je hem/haar of zijn/haar werk niet kent. Zoek naar informatie op internet en post een plaatje met omschrijving van een van zijn/haar werken.
Van @Jose Vriens kreeg ik op facebook de opdracht om een werk van Claude Monet te delen.
Een man die anders handelde dan gebruikelijk was in een huwelijk of een relatie toentertijd.

Claude Oscar Monet (Parijs, 14 november 1840 – Giverny, 5 december 1926) was een impressionistisch kunstschilder.
Monet verhuisde op 5-jarige leeftijd met zijn familie naar Le Havre. Hij woonde daar totdat
hij in Algerije in militaire dienst was in de jaren 1861 en 1862.
Hij begon met schilderen bij Charles Gleyre, een Zwitserse kunstschilder die ook les gaf. In 1967 woonde hij met Renoir in Parijs. 
Waarschijnlijk vanaf 1865 had Monet een relatie met Camille Doncieux en in 1867 werd hun eerste zoon, Jean, geboren in Parijs. Het paar trouwde in de zomer van 1870 en hun huwelijksreis brachten ze door in Trouville. Vanwege de oorlog tussen Frankrijk en Pruisen, vluchtten ze naar Londen. Via Nederland (4 maanden in Zaandam en een kort verblijf in Amsterdam) kwamen ze terug naar Frankrijk, om zich in Argenteuil te vestigen in 1871. In deze periode was Monet welvarend omdat zijn schilderijen goed verkochten.
Hij was bevriend met Frédéric Bazille, Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley, Edgar Degas,
Paul Cézanne en Édouard Manet.
In 1878 werd Michel geboren, de tweede zoon. Snel daarna verhuisde het gezin naar Vétheuil, waar Camille in 1879 overleed. Inmiddels leefde Monet ook samen met Alice Hoschedé en haar echtgenoot Ernest. Deze in deie tijd ongebruikelijke verhouding leidde tot veel geruchten en tot verwijdering van Monet van van zijn collega-schilders. 
In 1883 verhuisde deze ménage à trois met hun acht kinderen naar Giverny. In 1891 overleed Ernest, waarna Monet en Alice konden trouwen.
Vanaf dat moment was er een welvarend huishouden. In 1911 overleed Alice, in 1914 gevolgd door Monets oudste zoon Jean. Jean was getrouwd met de tweede dochter van alice, Blance.

Blanche zorgde als weduwe voor de ouder wordende schilder Claude Monet. Hij werd 86 jaar.
Ik heb gekozen voor : 'Arm of the Seine, near Vétheuil'(1878). Vétheuil is een plaatsje in het
departement Val-d'Oise, ongeveer 53 km van Parijs.

4 opmerkingen:

  1. Mieke, mooi! Ik houd en geniet van kunst in allerlei vormen. Wat een mooi initiatief, dit 'doorgeven'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun jij iets doen over 'Pol Ledent' ? Hij heeft ook een pagina op Facebook.
      Ik ben benieuwd waar je mee komt op je blog :-) Ik kijk er naar uit !

      Verwijderen
    2. Mieke, ik ga iets schrijven. Het is goed om kunst te blijven volgen!!
      Een dezer dagen komt mijn blog! Lieve groet!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.