donderdag 10 oktober 2013

Recensie van 'Bevrijd, maar...'




Sinds een aantal jaren ben ik vaker in ons huis in IJzendijke te vinden. Een mooi plaatsje in Zeeuws-Vlaanderen. Een van mijn buren, een wat oudere man vertelde me een tijd terug over zijn belevenissen tijdens en na de oorlog. Ook vertelde hij dat hij jaren geleden geïnterviewd was en dat zijn verhalen, samen met die van anderen waaronder zijn broer, vastgelegd waren in een boek. Heel trots liet hij het boek zien. 'Bevrijd, maar...' haalde hij uit de kast en je zag hoe blij hij was dat het nu ook voor anderen te lezen was.
Ik kreeg dit boek van een van de auteurs, Jan-Willem Antheunisse, waarvoor ik hem heel dankbaar ben.
Het is geen boek om even snel te lezen en ik had het idee dat mijn overbuurman het niet zo lang wilde missen. Ikzelf als nieuwe Zeeuw wist helemaal niets over de verhalen die in dit boek te lezen zijn. Een aanrader als je wat meer over de mensen uit Zeeland wil leren.
Ik las het boek en schreef een recensie, welke je kunt lezen op Bevrijd, maar ...

4 opmerkingen:

  1. Wat speciaal om een boek te lezen en de verhalen erachter te kunnen horen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook heel bijzonder. Heel mooi ook voor mijn buurman. Zowel hij als zijn broer zijn geïnterviewd voor het boek. Zijn broer is inmiddels helaas overleden. Dit is een mooi aandenken !

      Verwijderen
  2. Lijkt me een mooi boek om te lezen, ondanks het gruwelijke thema. En de cd vind ik ook echt een pluspunt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een heel indrukwekkend boek, stamt al uit 2004, maar ik kwam het laatst pas tegen, helaas !

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.