woensdag 18 mei 2016

'De verleidsters', geschreven door Marianne & Theo Hoogstraaten



De verleidsters 
Een korte vakantie in Rome verandert al snel in een nachtmerrie

Dit las ik op de achterflap:
2015
Er zijn twee brieven van Michelangelo verdwenen uit het Geheime Vaticaanse Archief. Korte tijd later wordt de beheerder van het Geheime Archief op gruwelijke wijze vermoord. Emilia raakt op een bizarre manier bij de zaak betrokken en wordt gegijzeld. Gaat ze het overleven?

1509
Mira wordt in nachtelijk Rome gesnapt tijdens het rollen van een beurs. In paniek slaat ze op de vlucht. In het atelier van Michelangelo vindt ze een schuilplaats. Waarom moet Mira per se van Michelangelo in het Vaticaan een paar schilderingen bekijken? En wat heeft dit te maken met de beruchte Borgia-paus Alexander VI?

Mijn mening:

'De verleidsters' is het tweede deel van een trilogie waarin Emilia en Luigi de hoofdrol spelen.
Ook zonder dat ik het eerste deel 'Bloedlink' las kon ik het verhaal goed volgen, maar na het lezen van 'De verleidsters' heb ik wel meteen 'Bloedlink' besteld, omdat ik wil weten wat in het eerste boek gebeurd is met deze twee hoofdpersonen. Ik had toch het gevoel dat ik iets zou missen als ik het eerste deel niet alsnog zou lezen. 

'De verleidsters' is een heerlijk spannend boek in twee afwisselende verhaallijnen die duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn door het logo van De Crime Compagnie; de driemaster, dat boven het hoofdstuk staat dat zich afspeelt in het jaar 1509.
De andere hoofdstukken spelen zich af in het jaar 2015. Kijk hierboven even naar de korte samenvattingen van de achterflap. 

Dat de auteurs gedegen onderzoek gedaan hebben is overduidelijk. Terwijl je leest waan je jezelf op de beschreven locaties en kijkt mee door de ogen van de betrokkenen. 
Alles in het boek is belangrijk, niets is overbodige informatie; de proloog, het persbericht voorafgaand aan het eerste hoofdstuk en het nawoord van de auteurs.  Ik ben het eens met de laatste woorden in dit nawoord en ook ik bekijk het werk van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel nu met andere ogen.
Zoals ook in het nawoord te lezen is hebben de auteurs zoveel mogelijk de historie gevolgd, maar ter wille van het verhaal hebben ze er hier en daar een eigen draai aan gegeven.
Als liefhebber van (historische) thrillers, kan ik zeggen dat ik heb zitten genieten van de eerste tot en met de laatste bladzijde.
Van een paar dingen die ik me afvroeg tijdens het lezen had ik een aantekening gemaakt, maar deze vragen werden allemaal in het nawoord beantwoord. Een heerlijk gevoel, om niets op te hoeven zoeken!

De titel van het derde boek van de trilogie is 'Zondeval'. Dit woord werd al een paar keer gebruikt in 'De Verleidsters' waardoor het daarmee een link vormt. 
Ik kijk er naar uit!


De auteurs: 
(foto: De Crime Compagnie)
Het auteursduo Marianne en Theo Hoogstraaten heeft inmiddels acht goedlopende thrillers op hun naam staan.
Hun verhalen vinden vaak hun oorsprong in actuele, maatschappelijke thema’s, zoals een terroristische aanslag in Nederland (Kinderspel) of verzet tegen een nieuwe kernreactor (Machteloos).

Altijd staan ze open voor nieuwe uitdagingen en voor hun laatste thrillers hebben ze dan ook een nieuwe formule gevonden. Zowel in Evenbeeld, Bloedlink als De verleidsters wordt een link gelegd tussen gebeurtenissen uit het heden en de historie. Personen uit het verleden worden tot leven gewekt en zijn bepalend voor de veelal bloedstollende afloop van een hedendaags verhaal. De recensies voor deze thrillers zijn lovend.

Marianne en Theo doen altijd uitvoerig research, o.a. op de plekken waar een verhaal speelt, voor De verleidsters bijvoorbeeld in het Vaticaan en de Engelenburcht in Rome.
Ze schreven onder meer: Een middag aan zee, Kruisgang, Lokvrouw, Schijnwereld, Machteloos, Kinderspel, Evenbeeld, Bloedlink, De verleidsters. Lokvrouw en Machteloos stonden op de longlist van de Gouden Strop. Van alle boeken zijn meerdere herdrukken verschenen.


Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: De verleidsters
Auteurs: Marianne & Theo Hoogstraaten
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 300 pagina's
Uitgever: De Crime Compagnie, 22 april 2016
ISBN: 978 94 61091 81 9
ISBN: 978 94 61092 16 8 (e-book)
NUR: 305

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.