maandag 16 november 2015

Ik las: 'Pogingen iets van het leven te maken' van Hendrik Groen




Pogingen om iets van het leven te maken
Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 ¼ jaar

Waar gaat dit boek over?

Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffie drinken achter de geraniums en wachten op het einde?
In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord.
Op de laatste dag van het jaar zal het nog moeilijk zijn om afscheid nemen van dit charmante personage...

Wat vond ik er van?

Met de hand op mijn hart kan ik zeggen dat ik er van heb genoten!

Een heerlijk boek om te lezen, doordrenkt met humor maar zoals ik het zie ook met duidelijke boodschappen.
Voor de politici die de zorg moeten regelen voor hoogbejaarden is de boodschap dat ze niet moeten doen alsof deze mensen niet meer leven, alsof ze allemaal al dementerend zijn en dat het dan niet meer uitmaakt hoe men leeft.
Voor de ouderen is de boodschap dat men moet leven zolang er (leefbaar) leven is. Ook als je kwaaltjes hebt er het beste van maken.
Indien het mogelijk is samen met anderen die in hetzelfde bootje zitten genieten van de oude dag en je niets aan laten praten door anderen. Je leeft maar één keer.
Voor de jongeren is de boodschap dat je met respect om moet gaan met ouderen, zij hebben dat in ieder geval verdiend.

Het was steeds moeilijk om het boek weg te leggen, ondanks de lekker korte hoofdstukken die steeds één dag behandelen. Ik heb geboeid zitten lezen over de oprichting van de rebellenclub, een besloten vereniging met de naam Oud-maar-niet-dood (Omanido) en heb zitten gniffelen bij het lezen van de doelen van deze vereniging. Er was duidelijk over nagedacht!

De eerste notitie van Hendrik is op 1 januari 2013. Hij zegt daar het volgende:
'Ik hou ook het komend jaar niet van bejaarden. Dat geschuifel achter die rollators, dat misplaatste ongeduld, dat eeuwige klagen, die koekjes bij de thee, dat zuchten en steunen.'
Op 31 december 2013 besef ook ik dat er een heleboel veranderd is gedurende dat jaar. Tijdens dit jaar werd ik meegesleept in gevoelens van blijheid en trots maar er waren zeker ook aandoenlijke momenten waarop het ouder worden met alle ongemakken voorop stond.

Dit 'geheime dagboek van Hendrik Groen, 83¼ jaar' heb ik graag gelezen.

De auteur:

Hendrik Groen begon zijn eerste dagboek op de literaire website Torpedo Magazine, waarna Meulenhoff voorstelde er een boek van te maken. Het succes van 'Pogingen iets van het leven te maken' - er is een heuse Hendrik Groen-fanclub, de vertaalrechten zijn verkocht aan meer dan 25 landen, en er komt een tv-serie - heeft hem geïnspireerd tot het schrijven van een vervolg, dat begin 2016 zal verschijnen.
Zelf zegt hij over zijn romans: 'Geen zin is gelogen, maar niet elk woord is waar.'

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:
bol.com
Ako.nl
Bruna.nl
ECI.nl

Titel: Pogingen iets van het leven te maken
Auteur: Hendrik Groen
Genre: roman
Uitgave: paperback, 328 pagina's
Uitgever: Meulenhoff Boekerij BV
eerste druk juni 2014, vijftiende druk september 2015
ISBN: 978 90 29089 97 5
ISBN: 978 90 02301 66 3 (e-book)
ISBN: 978 90 29090 64 3 (grote lettereditie)
NUR: 301
Tekening omslag © Victor Meijer

Met dank aan Uitgeverij Meulenhoff voor het recensie-exemplaar






2 opmerkingen:

  1. Zoals je dit boek beschrijft, kan ik me goed voorstellen dat je ervan genoten hebt en het moeilijk kon wegleggen. Lijkt me heel interessant om eens een kijkje te krijgen in een belevingswereld die ons - als we geluk hebben - allemaal te wachten staat.
    Want het is zo, wanneer je jong bent besef je onvoldoende dat je ooit - als je geluk hebt, dus - ook in deze levensfase terecht zult komen.
    Inderdaad, die bezuinigingen op verzorgingstehuizen... ik vind dit een van de posten waarop absoluut niet bezuinigd mag worden. Mensonterend!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.