donderdag 12 november 2015

Ik las: 'De vlamberken' van Lars Mytting



De vlamberken

Waar gaat dit verhaal over?

In de herfst van 1971 komt een Noors echtpaar om het leven in een bos in Frankrijk. Hun driejarige zoontje Edvard blijft ongedeerd en groeit op bij zijn grootvader op een afgelegen boerderij in Noorwegen. Het gemis en het gevoel dat hij iets belangrijks is vergeten over het ongeluk blijft voortdurend aan hem knagen.

Wanneer zijn grootvader twintig jaar later overlijdt, blijft Edvard alleen achter, met grote, onbeantwoorde vragen. Wat deden zijn ouders in dat afgesloten bos, en was het toeval dat ze op een oude gasgranaat uit de Eerste Wereldoorlog stapten? En wie heeft die prachtige doodskist gestuurd voor zijn grootvaders begrafenis, een ongekend staaltje vakmanschap, gemaakt van een houtsoort die niemand ooit heeft gezien? En waarom heeft hijzelf het ongeluk overleefd?

Zijn zoektocht naar antwoorden voert Edvard van Frankrijk naar de Shetlandeilanden en de duistere krochten van zijn familieverleden. Een verleden dat nauw verbonden is met de grote Europese tragedies van de twintigste eeuw.

Wat is mijn mening?

Een roman in vijf prachtige delen, waarvan elk deel begint met hoofdstuk 1.
Verteld door Edvard, geschreven in de ik-vorm.
In het eerste deel lees je iets wat ook later in het boek weer terugkomt;
'Voor mij was mijn moeder een geur.'
Een verwijzing naar de titel komt al snel in zicht: 'Mijn opa zei dat hij me ook niet meer kon vertellen, dus nam ik mijn vragen mee naar het vlamberkenbos op de heuvel achter de boerderij.'
De liefde voor hout en houtbewerking komt door het hele boek heen tot uiting. Maar ook leerde ik uit deze roman hoe hout of wat er van gemaakt is, mensen uit elkaar kan drijven of bij elkaar kan brengen.

Mooi beschreven hoe Edvard wel alles wil weten, maar zich tegelijkertijd ook wil beschermen;
'Je kunt niet iets missen wat je niet hebt gehad, hield ik mezelf voor.'
Het was ontroerend om te lezen hoe nauwgezet de beschrijvingen van herinneringen zijn. Na een wat langzame start in het boek las ik hoe Edvard stukje bij beetje dichter bij de waarheid komt. Het wordt zelfs een spannende zoektocht!
'… ik wist dat ze nu volmaakt was, de waarheid waarmee ik kon leven.'
Het teruggaan in de tijd naar 1916, naar 1943 en naar 1971 is op een prachtige manier gedaan door de auteur; twee keer naar een oorlog, de laatste keer naar een innerlijke oorlog.
Een heel meeslepende roman, die me boeide tot het einde.

De auteur:
(Foto: Ottar Strand)

Lars Mytting (1968) is een van de bestverkopende Scandinavische auteurs. Zijn 'filosofische mannenboek' over houthakken, De man en het hout, verscheen in 2011 en stond een jaar lang op de Noorse bestsellerlijst; inmiddels zijn er meer dan 230.000 exemplaren van verkocht. Het boek is een van de meeste succesvolle Scandinavische boeken ooit.
WINNAAR VAN DE NOORSE BOEKHANDELSPRIJS

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: De vlamberken
Auteur: Lars Mytting
Genre: roman
Uitgave: paperback, 429 pagina's
Uitgever: Atlas Contact, september 2015
ISBN: 978 90 25445 84 3
ISBN: 978 90 25445 85 0
Oorspronkelijke titel: Svøm med dem som drukner
Vertaling: Paula Stevens


Met dank aan Atlas Contact voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.