vrijdag 14 augustus 2015

Ik las: 'De heer Oscar Hilarius' van Aad Verhoef


De heer Oscar Hilarius

Als zijn ouders na de vliegramp van Biak in 1957 worden vermist, wordt de dan negentienjarige Herman Hazelaar liefdevol opgenomen door zijn flamboyante oom Oscar, een niet onbemiddelde vrijgezel. Herman groeit uit tot zijn persoonlijke assistent. In 1960 neemt oom Oscar hem mee op een rondreis door Sicilië.

In Palermo ontmoeten zij de bevallige Antonella Antonini, een onderzoeksjournaliste van het dagblad L’Ora. Door haar artikelen over de Cosa Nostra wordt zij met de dood bedreigd. Antonella is nogal gecharmeerd van Oscars droge humor en mede door de spanning waaraan zij blootstaat, gaat zij al snel op zoek naar zijn volle aandacht. Een trip met een luxe jacht op de Middellandse Zee pakt zij met beide handen aan om met Oscar en Herman Sicilië te ontvluchten.

In het eerste hoofdstuk maakte ik kennis met Herman Hazelaar die in het herenhuis van zijn inmiddels overleden oom Oscar is om er voor te zorgen dat alle aanwijzingen van zijn oom nagevolgd worden. Deze aanwijzingen voor zijn eigen begrafenis staan in een zestig pagina's tellend draaiboek van Oscar Hilarius. Herman en Oscar hebben een speciale band.

Tussen het eerste en het laatste hoofdstuk speelt het eigenlijke verhaal zich af.
Een verhaal dat onderhoudend is, met een spanningsgehalte dat heel aardig is. Niet te spannend, maar zeker niet saai. Een rustige whodunit, waarin ik vanaf het begin bezig was om de boosdoener(s) te zoeken. Het boek leest lekker vlot, mede door de sympathieke hoofdpersonages Oscar en Herman.

Het verhaal is voorzien van de nodige droge humor.
“Goedemiddag, wat kan ik voor u doen”?
Mijn oom boog zich naar het apparaat. 'Hilarius is de naam. Ik heb om twee uur een afspraak.
Met wie heeft u een afspraak?”
'Met wie ik een afspraak heb? Met de notaris.'
“Met notaris van Duinen, notaris Versteeg of met kandidaat-notaris Van Duinen?”
Hij boog zich opnieuw naar de microfoon.
'Houdt u geen afspraken bij?' zei hij geërgerd.

Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig, wat goed wordt weergegeven door de auteur. Er wordt niet gesproken over mobiele telefonie, internet of wat dan ook uit de moderne tijd. Knap gedaan, deze onthouding.
Oscar Hilarius is in dit verhaal de oudere en wijzere onderzoeker terwijl Herman, de neef, zijn helper is.
Oom Oscar blijkt bevriend te zijn met de bekende patholoog-anatoom Dr. Jan Zeldenrust.
(Dit deed me denken aan De Cock en Dr. Rusteloos.)

Herman kan nog veel leren van zijn oom;
'Het gaat hier niet om mij jongen, het gaat om jou. Maar goed, zo kan ik je nog véél meer leren over de lichaamstaal van vrouwen.'
Ik stak een hand op en zei: 'Doet u dat maar niet. Er blijft zo weinig verrassing over als je al van tevoren weet wat een vrouw bedoelt.'

Ik heb dit boek binnen één dag gelezen en heb zitten genieten. Heerlijk ontspannend leesvoer.

Na de laatste woorden uit het verhaal staat nog vermeld:

De volgende belevenissen van Herman Hazelaar met zijn oom Oscar Hilarius zijn te lezen in

                                                    Oom Oscars Joint Adventure
Daar kijk ik zeker naar uit.


Aad Verhoef is geboren in Rotterdam op 18 maart 1957. Lees meer over hem op zijn website.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Manalone Uitgeverij

Boekgegevens:
Titel: De heer Oscar Hilarius
Auteur: Aad Verhoef
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 198 pagina's
Uitgever: Manalone

ISBN:978 94 92157 02 7
NUR: 301, 330
Ook als e-book verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.