vrijdag 24 juli 2015

Ik las: 'Peyton Place' van Grace Metalious

Peyton Place

In de jaren vijftig zette Peyton Place de wereld op z’n kop. Het stond jarenlang in The New York Times bestsellerlijst, werd verfilmd en vormde de basis voor ’s werelds eerste soap, al was die een stuk minder smeuïg. Grace Metalious (1924-1964) groeide op in armoede en trouwde met de verkeerde man. Schrijven was haar enige passie. Toen ze verhuisde vond ze haar onderwerp: de hypocrisie van haar nieuwe omgeving en het proces van een jonge vrouw die haar vader had vermoord. Peyton Place werd een succes waar ze niets van heeft meegekregen. Voor haar 40e overleed ze aan de gevolgen van haar drankmisbruik.

1937, Peyton Place, New England. Allison MacKenzie weet niet beter of haar vader overleed toen zij een baby was. In werkelijkheid was zij het buitenechtelijke kind dat haar moeder Constance in New York uit een geheime relatie met haar baas kreeg. Allisons beste vriendin Selena moet terechtstaan voor de moord op haar stiefvader. Het zijn slechts twee van de vele drama’s die het ogenschijnlijk vredige stadje wil verbergen.

De eerste woorden geven een mooie indruk van de veelal zwoele schrijfwijze in deze roman;

'De Indian summer is als een een vrouw. Rijp, hartstochtelijk maar ook grillig gaat ze haar eigen gang, zodat niemand zeker weet of ze wel komt en hoelang ze dan blijft.'


Ik las deze roman voor Dizzie.nl.
Lees mijn recensie verder op Dizzie.nl.

Boekgegevens:
Peyton Place
Auteur: Grace Metalious
Genre: roman
Uitgave: paperback, 416 pagina's
Uitgever: Nieuw Amsterdam Uitgevers, juni 2015
ISBN: 978 90 46819 06 7
NUR: 302  

2 opmerkingen:

  1. Die wil ik ook lezen. Lijkt me een heel mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van het begin tot het eind; een sfeertje uit verloren tijden. Heel mooi!
      Dank voor je reactie, Anneke :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.